inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2011. május 9., hétfő

Hello Africa, tell me „What’s on your mind?”


Helló Afrika, mondd, mi jár a fejedben? – Kérdezhetné ezt is Doktor Alban, híres számának újabb feldolgozásában, ha megfigyeljük milyen információs technológiai változások mennek végbe napjainkban Afrikában. „Egy olyan kontinensen, ahol csak elvétve van számítógép és elektromosság is alig, egy okostelefon nem pusztán telefon, hanem valódi forradalom” Állítja az Economist egyik kiadványa az Intelligent life egy 2011 tavaszi cikkben. Hát nem érdekes, hogy Afrikában közel egymilliárd ember él, akiknek becslések szerint a száma 2050-re a duplájára nő, a fele most is 18 éven aluli, és mindössze a 4%-a jut rendszeresen áramhoz? Ki gondolná mégis, hogy a nagyvállalatok épp most készülnek kiaknázni ezt az üzleti szempontból „szűz” területet. Volt példa bukásra is, amikor a Vodafone nem kezdett a kenyai piaccal, mert mindössze 20ezer mobiltelefon előfizető volt, és végső számukat 400ezerre becsülték, ehelyett napjainkban a Safaricomnak már 12 millió ügyfele van. Ennek az az oka, hogy az utóbbi években a telekommunikáció költségei annyira visszaestek, hogy az afrikai életszínvonalon is elérhetővé vált. A cikk 3 nagyvállalatot említ meg: Facebook, Google, Nokia. Főleg a Facebook célozta meg idejekorán az afrikai közönséget, mert igen nagy tábort képvisel a 84 milliónyi internetezésre képes (egyelőre fizetésképtelen) telefonbirtokos. Így a fiatalok körében igen elterjedt a Facebook „nullás” szolgáltatása, ami ingyen elérhető, és így magát az internetet jelenti számukra, ami pedig nem jön rosszul az olyan területeken, ahol még postai szolgáltatások sincsenek.

Ám nem csak a Facebook igyekszik meghódítani Afrikát, a Google a lenyűgöző technikai fölényével támad, főleg azért, mert a nagy rivális Apple még sehol nincs Afrikában.

A készülékek piacán a Nokia (a Coca-Cola után a második legismertebb cég) kiemelkedő, hiszen a legnagyobb hátrányát az okostelefonoknak a nagy energiafogyasztásuk, és a sérülékenységük jelentik. Ezzel szemben a Nokia 1100-as modell szinte elpusztíthatatlan, és tömegek rendelkeznek vele, ha úgy tetszik, Afrikában a Nokia 1100 a kommunikáció AK-47-e.

Tehát a hosszú út vár még Afrikára, de ezeknek a nagyvállalatoknak a növekedése a kontinens fejlődését is jelenthetik, hatalmas a növekedési potenciál, de sajnos a legtöbb területére jellemző, hogy a mai béke nem jelenti azt, hogy holnap ne lehetne háború. Így hiába a növekedési potenciál, ha nincsenek olyan vállalatok, akik vállalnák az Afrikai „növekvő” piac jelentette kockázatot.

Köszöntsük együtt Afrikát:


Források:

Digital Africa

Digitális Afrika

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése