inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2011. március 8., kedd

Diszkriminál a Facebook?


A The Daily Beast szerkesztői egy 30 napos kísérlet révén tesztelték a Facebook hírfolyamait. Most elolvashatja a közösségi portálon végzett kutatás eredményeit; mit látunk valójában a Facebookon.



Az előkészületek


A The Daily Beast munkatársai arra szerettek volna választ kapni, hogy milyen szempontok szerint jelennek meg a Facebook hírfolyamaiban a különböző bejegyzések. A kísérlethez egy addig még Facebook-szűz idős úriembert regisztráltak be a közösségi weboldalra. Az új felhasználó on-line tevékenységeit tucatnyi önkéntes figyelte, irányította.

Így válogat a Facebook


Kimutatta a kísérlet, hogy a FB szabályozza azt, amit a kezdőlapján látunk. A Google által is használt, EdgeRankhoz hasonló rangsoroló algoritmus segítségével osztályozza a hírfolyamokban megjelenő aktivitásokat.


Kiderült, a közösségi oldal hírfolyamán a Legfrissebb és a Legnépszerűbb kategóriájában se látjuk minden ismerősünk bejegyzéseit. A teszt alanya egy hétig írt ki rendszeresen státusz üzeneteket, mégse látta minden ismerőse a hírfolyamon. Később kérésre több önkéntes ismerőse jelezte kattintásával, hogy kedveli a bejegyzéseket, s így többen látták hírfolyamukban is. (Így eleve hátránnyal indulnak az új felhasználok, hiszen hogy kedvelhetnék a bejegyzéseiket, ha nem is látják mások.)


A Legfrissebb/ Top News névre hallgató hírfolyam nagy mértékben szűrt, akár órákkal régebben felvitt bejegyzéseket olvashatunk. A cikk írói szerint ez azért van, mert a sok információ elriaszthatja a felhasználókat.

Legyen népszerűbb


A kísérletből kiderült, hogyha gyakran nézzük mások profilját, érdekes módon nem történik semmi. Ellenben ha ismerőseink lépnek gyakran a profilunkra, akkor idővel az ő hírfolyamaikban is megjelennek a bejegyzéseink. Magyarul, "ha sokat néznek minket népszerűek leszünk".


Az algoritmus készítői ügyeltek arra, hogy az aktívabb felhasználok, akik már linkeket és vizuális anyagokat is közzétesznek a FB-on, nagyobb mértékben jelenjenek meg ismerőseik hírfolyamain. (Ez a cég számára fontos, hiszen addig nem lép el a felhasználó a weboldalról, amíg számára érdekes információkat talál.)


A konklúzió, avagy mi ebből a tanulság


Szerencsére az algoritmus figyelembe veszi a "közvélemény erejét", így ha egy bejegyzéshez sok hozzászólás érkezik, vagy sokan kedvelik a bejegyzést, nagyobb valószínűséggel fog ismerőseink hírfolyamaiban megjelenni. Tehát, fontos közlendő esetén, érdemes megkérni néhány ismerőst, hogy támogassák kattintásukkal a bejegyzés terjedését.


Természetesen, még így is előfordulhat a közösségi oldalon, hogy a "legkedveltebb" ismerőseink unalmas bejegyzései mindenkihez eljutnak, de a mi világmegváltó írásainkat senki sem olvassa, hiszen nem is látják.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése