inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2011. március 9., szerda

Az ételt még nem robotok főzik

De majdnem. Ha elképzeljük, milyen lesz étterembe járni egy-két évtized múlva, bizonyára arra gondolunk, hogy bizony ezen a területen is átveszik az emberi munkaerő helyét a robotok. Sokakat lelkesít ez a feltevés, sokakat elborzaszt – ami tény, hogy néhány helyen már megvalósították az elképzelést. Az Index cikke azokkal az éttermekkel és technikákkal foglalkozik, melyekkel mindez valóra vált.


Robotok szolgálnak fel Kínában...

Az úttörő e téren az a Jinanban tavaly megnyílt, szinte teljesen robotizált étterem, ahol két bicikliző robot szolgálta fel az italt, két recepciós robot felelt azért, hogy köszöntse a vendégeket, és további hat robot az ételeket szervírozta.

A „személyzet” tagjai egyébként darabonként mintegy hatezer dollárba kerültek, s bár az őket gyártó cég nagy üzletet lát a sorozatgyártásban, az étterem már bezárt.


... és Thaiföldön

Hasonló megoldással kísérletezett a thaiföldi Hajime étterem is. Itt négy, szamurájnak öltöztetett robot szolgálja fel az ételeket a félkörben elhelyezett asztalok között, és ha épp nem akad dolguk, tánccal szórakoztatják a nagyérdeműt. Nem meglepő hát, hogy a költségek itt is az egekbe rúgtak - ez persze nemcsökkenti a japán kutatók lelkesedését, akik mindig is élen jártak az elektronikai kütyük fejlesztése terén (az első mesterséges intelligenciával működő robotok japán találmányok).


Európa szolidabb

Vannak azonban, akik ennyire messzire azért nem mentek el, avagy másképp közelítik meg a „jövő étterme” kérdéskört.

Az egyik ilyen az Inamo étterem Londonban, ahol ugyan teljes mértékben emberek alkotják a személyzetet, velük a vendég igen keveset találkozik, ugyanis maga a rendelési folyamat teljesen automatizált. Az asztalok összeköttetésben állnak az étterem többi pontjával, úgy mint a konyha és egyéb személyzet számára fenntartott helyiségek, vagy épp a többi asztal. Utóbbinak a szerepe pusztán a szórakozás, ugyanis a vendégek, míg az ebédjükre várnak, kommunikálhatnak a többi vendéggel, sőt, akár játszhatnak is egymással.


De a lényeg persze a távoli kiszolgálás lehetősége: az asztalok mintegy touchpaddá alakulva (melynek háttere, természetesen, ízlés szerint változtatható) szolgálnak a rendelés leadására. A módszer a hagyományos étlapnál részletesebb betekintést enged nem csak a választékba (keleti étterem lévén bizony elkélhet az egyes étkek leírása), hanem az étel elkészítésének menetébe is, hiszen a vendégek saját szemükkel kísérhetik figyelemmel ebédük elkészültét. A technika viszonylag egyszerű: Windows XP operációs rendszer, hd-projektorok és néhány webcamera kell hozzá, nomeg sok-sok pénzt és némi kreativitás.


iRendelés

A touchpados megoldástól már csak egy fél lépésre van a mobiltelefonról történő rendelés, melyre szintén találunk már példát világszerte.

Nemrégiben a francia Storific alkalmazást beválasztották a legígéretesebben hangzó mobilos alkalmazások közé. Egyelőre még béta állapotban van, élesben tesztelik nagyjából ötven étteremben Európában, illetve Kanadában és az USA-ban. Nézzük, miről is van szó. Fel kell telepíteni egy alkalmazást a telefonra, el kell látogatni a programban részt vevő valamelyik étterembe, és az alkalmazáson keresztül megrendelni az ételt.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokkal többféle ételt és italt rendeltek a pincér nélküli módszerrel az emberek – legyen az mobilos alkalmazás vagy érintőkijelzős asztal. Arra azonban nem térnek ki a hírek, hogy azért-e, mert az új szolgáltatással szerettek játszani, vagy azért, mert tényleg több fogyasztásra sarkall, hogy nem kell állandóan kihívni a pincért, amikor kérnénk még egy pohár bort.

És persze azt sem tudjuk, miként reagál a robot, ha közöljük: légy van a levesünkben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése