inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2011. június 8., szerda

Ezért valaki megfizet...

A Google mobil pénztárcával rukkol elő, a PayPal ezért szeretne a zsebébe nyúlni.
Na nem a sajátjába, hanem a Google-éba, mivel a PayPal szerint az ötlet az övék volt.

Alighogy bemutatták a Mastercarddal és a Citigrouppal közös fejlesztésű Google Wallet szolgáltatást, máris botrányok és pereskedések övezik e voltaképp várva várt eseményt.
Pedig az eljárás igazán figyelemreméltó: az ún. Near Field Communication technológia felhasználásával kis hatótávolságon belül vezeték nélküli adatkommunikációra képes chippel rendelkező telefonokról egy mobil alkalmazás segítségével fizethetünk. Ehhez jelenleg csak a Sprint mobilszolgáltató hálózatában használatos Nexus S 4G készülék és a First Data tranzakciófeldolgozó társaság szolgáltatása vehető igénybe, idén nyártól egyelőre New York és San Francisco utcáin.

Így működik
Először saját bankkártyánk adatait kell megadnunk, aminek köszönhetően virtuális kártyaként képezik majd okostelefonunk részét. Ezt követően a Google Wallet-kompatibilis pénztárgép, vagy automata kiszolgálóeszközhez leolvasójához közel helyezzük mobilunkat és (több bankkártya esetén a megfelelő kiválasztása után) egy gombnyomással kiegyenlíthetjük a vételárat, s kész is a tranzakció.
További áthidaló megoldás egy feltöltőkártya-szerű virtuális Google-számla, amelyre befizetve a kívánt pénzösszeget, annak keretéig gond nélkül terhelhetjük virtuális kártyánkat.



PayPal minden oldalon
Mivel ez a megoldás szinte megegyezik a PayPal által internetes felületen már évek óta alkalmazott rendszerrel, így adott a hiszti: hogyan is gondolták Google-ék, hogy éppen így valósítják meg formabontó elképzeléseiket? A válasz pedig egészen egyszerű: a PayPal segítségével. Ugyanis a Wallet projekt kidolgozói, megálmodói, Osama Bedier és Stephanie Tilenius csupán alig másfél éve dolgoznak a Google-nél, előtte mindketten a PayPal belső munkatársai voltak, s így a jelenlegi vezetőség szerint tőlük származó bizalmas üzleti információkat használtak fel új munkahelyükön

A Google addig gyűjtöget
Na nem pénzt spórol a perköltségekre, hanem míg a cirkusz tart, új szolgáltatását elindítva szép csendesen újabb adatokat nyer ki felhasználóitól: a Forrester Research elemzõcég szakértõje, Charles Golvin szerint ugyanis "a Google nem a fizetési tranzakcióból remél bevételeket, hanem a vásárlások mögött meghúzódó adatok érdeklik. Például a termék kiválasztása, a tranzakció adatai, kedvezménykuponok, hirdetések termelhetnek számára bevételeket". Japánban a hasonló fizetési megoldások már évek óta sikerrel működnek.

6 év, 3 dé - YouTube

A mesebeli hármas szám bűvöletében az immár 2x3 évessé cseperedett Youtube, a maga kis napi hárommilliárdos látogatottságát azzal igyekszik tovább növelni, hogy 3 dimenziós videókkal tarkítja kínálatát. A múlt évi számokat megduplázva (elsőre furcsa mértékegységnek tűnő) 48 óra/perc sebességgel telítődik újabb és újabb mozgóképekkel a hálózat, sosem látott méreteket öltve, bár ezeknek egyelőre még csak igen kis része, mintegy hatezernyi videó 3D-s.

NVIDIA-monopólium
Az újítás nagy sikere és bíztató jövője ellenére pillanatnyilag a legnagyobb hátrányaként az könyvelhető el, hogy viszonylag "együgyű": csupán az NVIDIA által kifejlesztett 3D Vision támogatással működik, valamint kompatibilis kijelző és aktív shutter rendszerű szemüveg a további kötöttsége - gyakorlatilag tehát ez egyelőre azok számára élvezhető, kik már kellően felvértezték gépeiket a háromdimenziós játékok birodalmába való bejutás érdekében.

Csak így, csak önöknek
Jay Sullivan, a termékfejlesztésért felelős Mozilla-alelnök nyilatkozta, hogy "az NVIDIA 3D Vision jó példája a gazdag, innovatív élménynek, amelyet a Firefox sebességére és teljesítményére építve lehet a webre hozni". Ami kibővítve úgy hangzik, hogy kizárólag a Firefox legújabb változatán keresztül működik a csoda, valamint kénytelenek leszünk hozzá átváltani flash-alapú lejátszóról html5-alapúra, mégtovábbá természetesen a grafikus vezérlőhöz tartozó legfrissebb illesztőprogramra is.




Piaci vágyak
Az ASUS észak-amerikai, terjesztésért felelős alelnöke, Ben Thacker szerint a technológiát használó Asus G sorozatú noteszgépek eladásai erősek voltak eddig is, a "jó minőségű 3D-s YouTube videók elérésétől azonban a modellek eladásainak jelentős emelkedését várjuk."
Az NVIDIA szeretné két éven belül megháromszorozni a 3D-kompatibilis PC-inek számát, azt követően pedig a 40 milliós felhasználói létszám elérése a cél.
Ehhez nyújthat segítséget a többi 3D-s felvételi lehetőségekre szakosodó cég bővülő termékkínálata (Sony, JVC, LG - fényképezőgépek, kamerák, okostelefonok), amik talán elegendő okot adnak a felhasználók számára ahhoz, hogy az így rögzített felvételeiket teljes pompájukban oszthassák meg a világhálón.

TV-itter

Gyakorta üti fel a fejét a kérdés manapság, hogy vajon meddig bírják még a XX. század olyan technikai vívmányai, mint a rádió és televízió ezt a kilátástalannak tűnő harcot az internettel szemben? Hiszen manapság már egyre könnyebben állíthatja magának össze bárki a saját műsorait a világhálón keresztül levadászott videók begyűjtését, vagy csak online-felfedezését követően, így tulajdonképpen maga a televízió készülék sokak számára kezd porfogóvá válni, adott esetben már rég túl is adtak ezen az ócskaságon.

Ismét Sony-ék újítanak
A Google segítségével olyan "internet-tévét" fejlesztett ki a Sony cég, amelyen az éppen a televízióban futó műsor közepette lehetőség nyílik a hozzá kapcsolódó "csiripelésre", tehát a készülék maga alkalmas a twitterezésre. Az interaktív televíziózás ezen formájának igen komoly nézettség-növelő hatása lehet, hiszen ha ismerősök, vagy általunk követett ismertebb emberek megjegyzést tesznek egy sugárzott műsorral kapcsolatosan, ezzel a mi érdeklődésünket is felkelthetik az adott program iránt, mely láncreakcióba bekerülvén mi is fűzhetünk további kommentárokat, tulajdonképpen az együtt tévézés illúzióját keltve - ami talán nem csak tévécsatorna reklám-bevételét dagaszthatja, hanem egyfajta közösségi élménnyel is megajándékoz minket.



Csivitelés a turbékoló párról
A királyi esküvő kapcsán az ABC News és a CNN lovagolta meg leginkább ezt a szolgáltatást, ahol is több ún. "hashtag" alatt folyhatott a diskurzus e témában, rekordszámú, percenként több mint 16 ezer csiripelést kiváltva a nézőkből.

Amerikában működik
Magyarországon a mindettől jóval "analógabb"-nak mondható sms-csíkok vannak még divatban mind a mai napig, ami közel sem azt az összekötöttséget jelenti, mint a twitter-tévézés, ám tőlünk nyugatabbra egyre nagyobb teret hódít ez az új módi. Kibővítve mindezt azzal, hogy felmérések szerint az USA-ban 40% körüli azok aránya, akik egyéb elfoglaltságaik miatt digitális felvételről, avagy késleltetett kezdéssel nézik vissza kedvenc műsoraikat, így az ő igényeiket is figyelembe véve jött létre a TweePlayer szolgáltatás, mely egy később megtekintett műsor alatt lefolytatott beszélgetéseket rögzíti és illeszti hozzá úgy a felvételhez, mintha az éppen akkor zajlana, tehát valós idejűnek hat.

Meggyőző számok
A twitterezéssel nyomon követett tévéműsorok szélesebb közönség-réteget érhetnek el, ezáltal megsokszorozva a tweetek számát is, mely tovább generálja az érdeklődést. Tehát elmondható, hogy egyes lesajnáló szakmai meglátások ellenére a televíziózásnak igenis lehet még komoly jövője. Némi internetes rásegítéssel, persze...