inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2010. december 17., péntek

Januárban mutatják be a Windows 8-at

A New York Times híre szerint januárban fognak bemutatni a LasVegas-i CES 2011 (Consumer Elektronics Show) alkalmával olyan eszközöket, amelyeken a Windows 8 korai verziója fut.
A CES a világ legnagyobb szórakoztatóipari kiállítása. A show megnyitóján Steve Ballmer vezérigazgató több táblagépet is be fog mutatni a hallgatóságnak (Dell és Samsung gépeket), többek közt olyant is, amelyen a Windows 8 korai verziója fut.
A Microsoft jelenleg még üzleti titokként kezeli a Windows 8 újításait, de néhány hír már kiszivárgott az új szoftverrel kapcsolatban. Többek között az, hogy 2012-ben akarják piacra dobni, illetve, hogy a bejelentkezéskor egy arcfelismerő szoftver fogja azonosítani a felhasználót.

A bemutatott Dell táblagép körülbelül olyan lesz mint az Apple cég iPad-ja, mely elsősorban szórakoztatásra készült, de a Dell táblagép már kicsúsztatható billentyűzettel rendelkezik, és alkalmas lesz szövegszerkesztésre és táblázatkezelésre is, így vállalti felhasználásra is vásárolják majd a cégek.
A Windows 8 megjelenését illetve első bemutatóját nagy érdeklődéssel várják a szakemberek.

Forrás > IndexTech

2010. december 16., csütörtök

Nyomtass és vásárolj kevesebbért!

Nem kellett sok idő ahhoz, hogy hazánkban is gombamód megszaporodjanak a közösségi vásárlós oldalak, amelyek kedvezmények felajánlásával ösztökélnek vásárlásra. És mivel a magyar ember imád mindent, ami akciós, mindent, amihez olcsóbban hozzájuthat, így ezek az oldalak biztos, hogy nagy népszerűségre fognak szert tenni nálunk is.

Az site-ok között vannak olyanok, amelyek külföldi befektetők kezében összpontosulnak, de már hazai szárnypróbálgatásoknak is szemtanúi lehetünk. A legfontosabb közös jellemvonásuk az, hogy valamennyi a Groupon mintájára jött létre, illetve még az, hogy mindegyik csoportos vásárlással elérhető mennyiségi kedvezményeket helyez az előtérbe.
A netes vásárlók most már olyan oldalakon is szerencsét próbálhatnak, mint a Bónusz Brigád, a Veddvelem, a Kupon Világ, Napi Tipp, Kupontár.
Ezen oldalak kapcsán mindenképp ki kell térni az internetes vásárlás és a csoportos vásárlás fogalmára, ez két olyan dolog, amelynek mi, magyarok nem nagyon szavaztunk túl nagy bizalmat az elmúlt években. Sokan csoportos vásárlás címszó alatt multilevel marketing tevékenységbe futottak bele, az online vásárlástól pedig sokan ódzkodtak, hiszen az ilyen vásárlás valahol kicsit zsákbamacska is, nem biztos, hogy a választott termék valóban olyan jó állapotban van, mint ahogy a képen tűnik. De eme félelmünket legyőztük, és ma már egyre növekszik azok száma, aki a netes piactereken vásárolgatnak.

Kupon nyomtatás, majd jöhet a kedvezmény

Ezeken az oldalakon, a csoportos kedvezmény ellenére a vásárlók nem lépnek kapcsolatba egymással. De lássuk, hogyan is néz ki az egész a gyakorlatban? Például meghirdetnek egy éttermi kupont, amely fél áron megszerezhető. Ha sikerül tíz vevőt toborozni, akik el szeretnének menni a nevezett étterembe vacsorázni a rendes ár feléért, akkor a kupon érvénybe lép, és az árat csak ezt követően kell kifizetni. A vevőnek ezután már csak annyi a dolga, hogy kinyomtassa a kupont és elmenjen vacsorázni, amikor a kedve tartja.
Mindez a procedúra a Groupon mintájára megy végbe, ami a legdinamikusabban fejlődő cégek közé tartozik. A 2008-ban, Andrew Mason által alapított oldal, másfél évvel az indulása után már huszonkét ország száznegyven városában valósít meg kedvezményes vásárlásokat. A titok tulajdonképpen abban rejlik, hogy a partnerektől (éttermek, fitnesz-wellness központok, kozmetikai szalonok) akár ötven százalékot is meghaladó kedvezményt harcolnak ki, majd ennek fényében egy bizonyos vásárló számot garantálnak.


Kupon kedvencek
Ha közösségi vásárlásról van szó, akkor tényleg a méret a lényeg, mert minél nagyobb az árengedmény, értelemszerűen annál szívesebben megyünk vásárolni. Persze döntőtényező lehet még az is, hogy mennyire ismert az adott szolgáltató, de vannak, akik kellő kedvezmény fejében az ismeretlennel is kísérleteznének.
Ha a vevők összetételét nézzük, akkor ugyanaz a jellemző, mint az interneten történő általános vásárlási szokásoknál, azaz a 25 és 45 év közötti nők költenek a legtöbbet a neten.
Az ajánlatokról, kedvezményekről való értesítés többféle módon is végbe mehet. Majdnem mindegyik rendelkezik Facebook oldallal és Twitterrel, így a felhasználók naponta több ízben is értesülhetnek a fejleményekről. A jelenleg piacvezető Bónusz Brigád megalakulásakor heti két ajánlatot kínált fel, de december elejétől kezdődően már nap, mint nap új kedvezménnyel rukkol elő. ( E cikk írásának napján például Makány Márta divattervező ruhakölteményeit lehet megvenni 50%-os kedvezménnyel.)
.
Forrás: Index

Megjelent az Opera 11

Opera régen

Az egyik leggyorsabb böngésző az Opera, a népszerűségét azonban alighanem visszavetette, hogy nem volt bővíthető, kiegészíthető.

Opera ma

Az Opera 11 végre változtat, a vállalatnál is megjelentek a kiterjesztések, amelyek segítségével a böngésző funkcionalitása kibővíthető.

A kiegészítők egy kattintással telepíthetők. Átalakították a böngésző címsávját is. Ebben mostantól nem látszanak a protokollokat jelző (http, https stb.) rövidítések, ezek helyett színkódolással jelzi a szoftver, hogy biztonságos, standard vagy veszélyes weboldalon járunk-e. Szintén új, hogy a Google keresési javaslatai gépelés közben megjelennek.

Az Opera 11 másik fontos újítása a fülek kezelését érintik és elsősorban azoknak az internetezőknek kedvez, akik szeretnek egyszerre akár több fület megnyitva tartani. Az új Operában lehetőségük lesz a füleket csoportosítani és a csoportokban található füleket egymásra rendezni. Ha egy ilyen csoport fölé visszük az egérmutatót, megnézhetjük a csoportban levő fülek előnézeti képeit.

Az új Opera az erőforrások hatékony kihasználása érdekében csak akkor tölti be a plug-ineket, amikor azokra szükség van, a cég szerint ez akár 30 százalékos teljesítménynövekedést is eredményezhet. A sebességet emellett olyan fejlesztések is javítják mint a HTML5 és JavaScript-motor finomhangolása.






A böngésző legújabb verziója letölthető Windows, Mac OS és Linux platformokra az Opera weboldaláról.


Forrás: index, hwsw, ITcafé

Tűzrókákat fogadott örökbe a Mozilla

A legenda szerint a Mozilla Firefox böngésző nevét és a logóban található figurát a Kínában őshonos vörös panda (egyik angol nevén firefox, azaz tűzróka) ihlette. A Mozilla most két vörös panda kölyköt fogadott örökbe.


tűzróka a logón

A Mozilla hivatalos blogjának bejelentése szerint december 3-án két új taggal gyarapodott a Mozilla közösség, méghozzá nem akárkikkel: a Mozilla két nőstény vörös panda kölyköt fogadott örökbe. A kölykök a Tennessee állambeli Knoxville Állatkertben születtek júniusban. Napjaikat mostantól néhány hónapon keresztül bárki nyomon követheti a számukra létrehozott weboldalon.

A veszélyeztetett vörös panda

tűzróka a valóságban
A hivatalosan vörös macskamedve néven számontartott állatok a Himalája mérsékelt égövi erdőiben élnek, Kína, India és Nepál területén, de számuk mára erősen lecsökkent. Ennek fő oka, hogy az élőhelyük mintegy 50 %-át elveszítették az emberi települések terjeszkedése, a mezőgazdaság és a fakitermelés miatt.  Ezért a faj a Természetvédelmi Világszövetség besorolása szerint  "súlyosan veszélyeztetett".

Tökéletesen felépített marketing

A Mozilla a Firefox Facebook oldalán arra kérte a látogatóit, hogy a Vöröspandák Világnapja alkalmából - ez november 13-án volt - látogassanak el a hozzájuk legközelebbi állatkertbe és küldjenek fotót.
A már említett, a pandák számára létrehozott oldalon a központi szerepet az élő közvetítés jelenti. A két állat (és szüleik) minden mozdulatát a nap 24 órájában lehet figyelni összesen 6 kameraszögből. Az oldalon találhatók még érdekességek a Mozilla szervezetéről, a Firefox böngészőről, linkkel a letöltés oldalra és különböző célú adományozási lehetőségekkel (támogatni lehet többek között a Knoxville Állatkertet is).



A kölykök elnevezésének feladata is a látogatókra vár. Az oldalon 5 névpárra lehet szavazni, a legtöbb szavazatot elnyerő két nevet kapják majd meg a pandák december 22-én. Jelenleg az Ember és Spark névpár vezet, 166 szavazattal.
Azok, akiknek az élő közvetítés nem elég, a Twitteren is folyamatosan hírt kaphatnak a kölykökről - a Mozilla @cubcaretaker néven twittel róluk. Emellett a Firefox YouTube-os csatornájára feltöltött videók között is csemegézhetnek a pandarajongók.

Eredeti cikk az Itcafen

Gyakori jelszavak

Már régi bevált szokás a titkosítás hisz ez már papírformátumban is megtörtént széfek és különleges tinták segítségével, és már régen is használta az ember az úgynevezett jelszót hogy bejuthasson egy titkos ajtón. A jelszó egy titkos szót vagy karaktersorozat, amelyet használnak a hitelesítéshez, személyazonosság igazolására, vagy egy erőforrás hozzáféréséhez (pl.: hozzáférési kódot egy jelszót). A jelszó titokban kell tartani azoktól, akiknek nem engedélyezzük a hozzáférést.

Egy hackerfeltörés után a Gawker blogweboldal adatbázisát még a betörés napján, vasárnap közzétették az ellopott adatbázist fájlcserélő hálózatokon. Az emailcímeket és jelszavakat tartalmazó csomag természetesen titkosított volt, de a könnyen visszafejthető (rövid, értelmes szavakból álló) jelszavakból 190 ezret sikerült megfejteni.

A leggyakrabban használt jelszó az "123456", ezt követi a "password", az "12345678", a "qwerty", és az "abc123". A toplistán szerepelnek még a gawkeres blogok nevei (gizmodo, lifehacker, kotaku), gyakori keresztnevek, és olyan szavak, mint a baseball, starwars, cheese (sajt), monkey (majom), sunshine (napsütés), és whatever (tökmindegy). Meglepő módon nem került be a top10-be az angol nyelv talán legismertebb két kifejezése, az iloveyou (szeretlek), és a fuckyou (általános káromkodás, ízlés szerint sokféleképpen fordítható az ilyen téren sokkal gazdagabb magyarra).

Érdekes dolog ilyen hírekről hallani, hogy mindenki mindenhol azt mondja hogy készítsünk olyan jelszót ami betűből és számból is áll, ebből az esetből mégis kiderül hogy az emberek inkább a könnyebb jelszót és a cookiekat használják, még ha ez veszélyezteti is titkos adataikat.


felhasznált link: 123456 a leggyakoribb jelszó a Gawkeren

A Facebook alapítója az Év Embere 2010-ben



A TIME magazinnál az év embere Mark Zuckerberg, a facebook alapítója lett 2010-ben. „Több mint félmilliárd ember kommunikációjának lehetővé tételéért, a szociális hálók kialakításáért, az információcsere új rendszerének megteremtéséért, életünk megváltoztatásáért ítéltük Mark Elliot Zuckerbergnek 2010-ben az Év Embere díjat.” Mark Amerikában a legfiatalabb milliárdos címet is megszerezte. Második helyezett az amerikai konzervatív mozgalom, a Tea Party, utánuk pedig Hamid Karzai afganisztáni elnök, a Wikileaks vezetője Julian Assange, illetve az egész világon hősként ünnepelt chilei bányászok következtek.





Teljes cikkért kattints ide







Szemüveg nélkül is térhatású a magyar 3D-tévé

Néhány hónapon belül bemutatkozik a magyar iPont cég szemüveg nélkül is térhatású képet közvetítő tévéje. A cég vezetője szerint a 3D-s technológiákból hazánk még komoly gazdasági előnyre is szert tehet.

A készülék hátoldalába egy teljes számítógépet beépítettek, ez végzi a jelek térhatásúvá átalakítását. Maga a tévé egy felső kategóriás LCD-modell, amelynek képernyője elé egy speciális rácsozatból álló szűrőt helyeztek, amelyet úgy alakítottak ki, hogy csomópontjai más-más irányba térítik az egyes képpontokból sugárzott fényt.

Egyeseket a néző egyik, másokat pedig a másik szeméhez közvetítenek, ezáltal teremtve meg a 3D-s látvány illúzióját. Tovább bonyolítja a helyzetet az, hogy a képnek több irányból is láthatónak kell lennie - ez a megoldás ötféle irányból is jól látható képet állít elő a pixelekkel való trükközéssel, ez pedig azt igényli, hogy a készülék valós időben hatalmas mennyiségű képi információt tudjon feldolgozni. A vezérléshez szükséges szoftver száz százalékban magyar fejlesztés.

Ez a megoldás szükségtelenné teszi azt, hogy a nézőnek 3D-s szemüveget kelljen viselnie. Ugyanakkor a tökéletes látványt csupán nagyjából három-öt méteres távolságból, és többé-kevésbé a tévével szemben ülve élvezhet a néző, ami körülbelül megfelel egy átlagos nappali tévézési viszonyainak - viszont aki oldalról pislant a készülékre, elveszti a térhatás illúzióját.


Az iPont szabadalmaztatott megoldása a 3D-szemüveges megoldásoktól eltérően vibrálástól teljesen mentes képet jelenít meg, ami nem fárasztja jobban a néző szemét, mint egy hagyományos tévé képe. A készülék jóval drágább lesz a "szemüveges" 3D tévéknél, mivel sokkal bonyolultabb megoldást alkalmaznak a már boltban is kapható térhatású televíziókénál. Utóbbiaknál ugyanis csak kétféle képet kell előállítani (egyet-egyet mindkét szem számára), nincs szükség eltérő szögekből is látható térhatású nézetre, és speciális szűrőt sem kell helyezni a képernyő elé.



A szemüveg nélküli térhatáshoz bonyolultabb rendszer, sok - drága - változtatás szükséges. Valószínűleg ez az oka annak is, hogy ma még a nagy gyártók egyike sem kínál hasonló technológiát használó tévét.

Azokkal az adásokkal, amelyek a "szemüveges" 3D-tévéken megjeleníthetők, az iPont rendszere is kompatibilis. Hogy vonzóbbá tegyék a készüléket a leendő vevők számára, internetes funkciókkal is felvértezik majd - hiszen ehhez amúgy is rendelkezésre áll a beépített PC.

Annál nehezebb térhatású tévét készíteni, minél nagyobb a készülék mérete: egy hordozható, kézben fogható eszközt - ilyen lesz a Nintendo jövőre debütáló 3DS zsebkonzolja is - mindenki közelről, és nagyjából azonos szögből néz, egy száz centis tévé képének azonban már több irányból és távolságból is jól kell látszódnia.

A hagyományos, kétdimenziós műsorok a megszokott módon nézhetők, ám számítógép-monitornak ezek a képernyők nem alkalmasak a speciális szűrők alkalmazása miatt, az apró betűk ugyanis nem olvashatók rajtuk tökéletesen.

A cikk szerint "Hazánk a 3D-technológiát illetően az Egyesült Államokkal és Japánnal szemben is versenyképes helyzetben van, a piaci rés pedig Magyarország számára komoly gazdasági potenciált rejt mind vevő, mind pedig rögzítőeszközök, és az ezekkel kapcsolatos megoldások kifejlesztésében, így jó esélyt lát arra, hogy kibővítik majd jelenlegi kutató-fejlesztői hálózatukat."


Forrás: origo.hu

2010. december 13., hétfő

Gnosis támadt a Gawkerre

A Gawker emailjeit, belső üzeneteit, a szerkesztőségi rendszer forráskódját, felhasználónevek és jelszavak százezreit tette közzé a Gnosis nevű hacker vagy hackercsoport, amely a blogbirodalom vezetőinek arroganciája miatt támadt Nick Denton bloggereire. Az adatok a Pirate Bayről letölthetők; a Gawker szégyenkezik, és arra kéri a felhasználókat, változtassák meg jelszavukat.

A Gawker kezdőlapja most így fest

Rózsaszín hátterű figyelmeztetés virít a Gawker.com-on (lásd a fenti képet) és a Nick Denton birodalmához tartozó többi blog, köztük a Gizmodo, a Jalopnik és a Kotaku nyitólapján. Az üzenet arra figyelmeztet, hogy a kommentelők jelszavai kompromittálódtak, és arra kéri a regisztrált felhasználókat, hogy változtassák meg jelszavukat.
A Gawker szervereit vasárnap kényszerítette térdre a Gnosis nevű hacker vagy hackercsoport, és a megszerzett 500 megabájtnyi adatot – köztük a kommentelők és a cég alkalmazottainak jelszavait, illetve utóbbiak magánüzeneteit – nem sokkal később közzétették a Pirate Bayen, ahonnan vasárnap estig bárki letölthette őket. [A fájlokat 2010.12.13-án, hétfőn kora délután eltávolították a torrentről.] A megszerzett adatok között ott van a Gawker belső szerkesztőségi keretrendszerének, a Ganjának a forráskódja is.
"A jelszavakat titkosítás védi, de az egyszerűbbeket brute force módszerrel esetleg fel lehet törni" – írta a Gawker vasárnap délután a törést bejelentő üzenetben. Nick Denton, az alapító közölte, hogy a cég mélyen szégyelli a történteket.
Bár a Gawker felhívásának hatására a kommentelők nyilván megváltoztatják jelszavaikat, a szivárgás azért veszélyes, mert könnyen lehet, hogy ezeket a jelszavakat használták más szájtokon, így netes vásárláshoz vagy online bankokba való bejelentkezéshez, ami további visszaélésekre adhat alkalmat.

A feltört honlap

A behatolók azt állítják, hogy 17 óra alatt összesen 273 789 jelszót törtek fel, de ha nem szorítja őket az idő, a félmillió is meglett volna. Vicces adalék, hogy a Gnosis szerint az adatbázisban szereplő felhasználók közül 2650-nek "password" illetve "qwerty" volt a jelszava.

A 4chan áll a háttérben
Bár nem egyértelmű a kapcsolat a Gnosis és a hírhedt
4chan között – a Gnosis tagadja, hogy köze lenne a fórumozókhoz –, az biztos, hogy a támadás az anonim fórum felhasználói és a Gawker közötti ellentétre vezethető vissza. A Gawker idén többször kihúzta a gyufát azzal, hogy ironikus, beszólogatós posztokban foglalkozott a 4channal, és "internetes trollbarlangnak" nevezte a névtelenekből álló közösséget. (A 4chanből kinőtt Anonymous csoport szervezte a szcientológia egyház ellen indított Project Chanology néven ismert támadássorozatot, és ők állnak az Operation Payback, a Wikileakstől szolgáltatásaikat megtagadó cégek, az Amazon, a PayPal, a Mastercard és a Visa ellen az elmúlt hetekben indított DoS-támadások mögött is.)
A 4chan anonim felhasználói még a nyáron bosszút esküdtek a Gawker ellen, és júliusban DoS támadásokkal bombázták a szervereket. A közvetlen kiváltó ok az volt, hogy a Gawker
megírta, hogyan indított a 4chan zaklató hadjáratot egy 11 éves kislány ellen. Bár a szerverek ellenálltak a túlterheléses támadásnak, a 4chan nem tágított: "El kell hallgattatnunk őket, amíg el nem távolítják az összes cikket, amiben a 4chan szerepel" – írta egy fórumozó még júliusban. Közben a Valleywag, a Gawker egyik techblogja, "szomorú háborúnak" nevezte a 4channek a szerverek megbénítására irányuló kísérleteit.
A mostani, a túlterheléses szerverbénításnál jóval nagyobb ívű támadás viszont sikeresnek bizonyult, annak ellenére, hogy a Gawker eleinte tagadta, hogy a hackereknek sikerült hozzáférniük a jelszavakhoz. A Gnosis által közölt belső, a
Campfire webes üzenetküldő rendszeren folytatott levelezésből az is kiderül, hogy a szájt vezetői nem vették komolyan a fenyegetést, sőt maguk között heccelődtek a 4chanes fórumozókon.
Egy másik, a TheNextWeb szerint a Gawker munkatársai által folytatott beszélgetés azt a pillanatot rögzíti, amikor a gawkeresek a vállalati cseten értesülnek róla, hogy kiszivárogtak a jelszavak. Ebben az egyik munkatárs közli, hogy a felhasználók adatainak nyilvánosságra kerülése lényegtelen, míg a másik egyszerűen parasztoknak
nevezi a regisztráltakat.
"Azért mentünk neki a Gawkernek, mert kifejezetten arrogánsak voltak" – nyilatkozta a Mediaite-nak egy magát Gnosisként azonosító hacker. – "Néhány óránkba telt, hogy megszerezzük a forráskódot, és egy kicsit tovább, míg behatoltunk az adatbázisba."

A Pirate Bayen közzétett fájlokhoz a következő üzenetet csatolták:
"A célpont ellen indított korábbi támadásokat kinevették, így újra nekiálltunk, és megemeltük egy kicsit a lécet. Bazd meg, Gawker, most mi van a "script kidekkel"? A birodalmatok veszélybe került, a szervereitek, az adatbázisaitok, az online accountok és a forráskód mind darabokban. Fel akartátok magatokra hívni a figyelmet, most megkaptátok!"

A feltörő(k) "script kides" üzenete

A Gnosis szerint a támadást a Gawker biztonsági hiányosságai tették lehetővé. "A Gawkmedia talán a legkevésbé biztonságos azok közül, amiket valaha láttam. Félelmetes, mennyire rossz. A szervereken borzasztóan elavult kernelverziók futnak, a szájt teli van számos, támadáshoz felhasználható [exploitable] kóddal, és az adatbázis nyilvánosan hozzáférhető."
A Gawker egyelőre nem kommentálta a biztonsági rendszer hiányosságaira vonatkozó észrevételeket. A cég a számítástechnikai feladatok egy részét egyébként Budapesten, itteni munkatársakkal oldja meg. Nick Denton, az alapító és a birodalom feje a rendszerváltás idején éveket töltött Magyarországon a Financial Times tudósítójaként.

Forrás: Index-Tech, 2010.12.13. Előzmények: Nick Denton az internet római császára lett (updatelve), 2010.04.19.; Operation Payback: kiberháború a Wikileaks miatt, 2010.12.07.

Az európai internet hálózat fejlesztés új szemlélete és vitái


Folyik a harc az internetsemlegességről!



Ed Vaizey brit távközlési miniszter egy londoni konferencián elmondott beszédében jelentette ki, hogy az internet-semlegességnek véget kell vetni és igenis meg kell engedni az internetszolgáltatóknak, hogy bizonyos tartalmak továbbítását előnyben részesítsék. Ha az internetszolgáltatók a forgalomirányítás mértékéről és mennyiségéről rendszeresen tájékoztatják az előfizetőiket, akkor ebben semmi kivetnivaló sincs.


Míg az Európai Bizottsággal folytatott korábbi nyilvános konzultáción a Erik Huggers, a BBC jövőbeli médiákért és technológiákért felelős igazgatója azt állította, hogy az internetsemlegesség feladása csökkentené a világháló növekedését és megakadályozná a további innovációkat. Hasonló véleményen volt a Google is.


Neelie Kroes, az Európai Unió digitális ügyekért felelős biztosa az internetsemlegességi konferencián kifejtette, hogy az Európai Bizottság kizárólag egy nyitott és semleges világhálót tud támogatni. Ezen túl hozzátette, hogy ha egy internetszolgáltató nem kezeli minden szolgáltatását egyenlőként kezeli, esetleg egyes adatfolyamatokat megpróbál korlátozni vagy törölni, akkor az EU szabad piaci versenyre vonatkozó szabályai lehetővé teszik a szolgáltatóváltást. Különben is a nemzeti szabályozásba az európai uniós távközlési csomag kimondja, hogy minden internetszolgáltatónak tájékoztatási kötelezettsége van az ügyfelei felé és azonnal jeleznie kell az előfizetőinek, ha átirányítja vagy korlátozza a forgalmat.



Fizessen többet ki nagyobb forgalmat produkál, avagy aki minőségi szolgáltatást akar nyújtani!



A Cisco európai igazgatója nyilatkozata alapján már itt az ideje, hogy beköszöntsön a teljesítmény arányos internet számlázás, hiszen a minőségi szolgáltatásért az internet szolgáltatóknak (akik továbbítják az adatfolyamatokat a piaci szereplők számára) a legújabb szinten kell tartani a hardvereket és vezetékeket. Ez nem csak a Ciscónak lenne jó, hanem az embereknek is, mivel így a nagy teljesítményt kínálókat a felhasználók számára előnyben kell részesíteni az olyan rendszerekkel szemben, amelyek kisebb teljesítményt kínálnak.

Kroff szerint az Európai Unió által kitűzött cél, hogy 2020-ig minden európai uniós állampolgárnak legyen legalább 100 Mbit/s-os kapcsolata, ami társadalmi szempontból is szükséges. De a felhasználás optimalizálása érdekében mindenképpen fontos, hogy a jövőben az üzemeltetők optikai kábelekre váltsanak, hogy ezáltal is lehetővé tegyék a gyorsabb kapcsolatot. Európának nem szabad lemaradnia a többi kontinens mögött.


Az internetezők nagyon keveset fizetnek a szolgáltatásokért, így ezekből az összegekből nem lehet finanszírozni a jövőbeli hálózati infrastruktúrával kapcsolatos fejlesztéseket. A szolgáltatók ezért támogatják, hogy véget érjen az internetsemlegesség korszaka.
Ma már nem az interneten való megjelenés a fontos az üzleti cégeknek, hanem a mögötte rejlő tartalom megfelelő közvetítése.
Éppen ezért akarják a hálózatokat fenntartók bevezetni azt a rendszert, hogy aki nagyobb forgalmat generál, az többet is fizessen, illetve hogy az eltérő tartalmakhoz eltérő díjszabást alkalmaznának.



Milyen lenne a felhasználó szemszögéből az internet semlegesség eltörlése?


Nézzünk egy be következhető változást. Mint mindig a felhasználókon vernék el a felmerülő plusz költségeket, így mondjuk a facebook óránkénti fizetős szolgáltatás lenne. A kisebb vállalkozók nem tudnák tartani a versenyt, így nőne a piaci részesedése és egyeduralma a nagy vállalatoknak. A YouTube felkeresése szigorúan tilos, mivel az ottani adatforgalom túlzott mértékben leterheli az internetet. Szintén tiltva van az Apple és a Skype szolgáltatásainak használata, mivel veszélyeztetik a zeneipar, illetve a távközlési szolgáltatók megélhetését. Az újságok nagy része nem lehetne online elérni, hiszen nem kötött szerződést a szolgáltatókkal.
A felsorolt változások csupán egy vízió részei, de a felmerülő viták, harcok hevében előfordulhat, hogy ilyen lesz a közeli jövő.


Hivatkozva: SG.hu