inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2008. december 16., kedd

Google

A Larry Page and Sergey Brin által 1998-ban alapított cég előtt is dolgoztak már keresőmotorok, melyek automatikusan, linkről-linkre lépve adatbázisukba rendezték a weboldalak szövegét, vagy kulcsszavait, s ezekben keresték -elsősorban nyelvészeti, statisztikai súlyozó eljárásokkal - a releváns találatokat. A Google sikerének titka az volt, hogy a nyelvi elemzés mellett vetélytársainál jobb súlyozó eljárást (algoritmust) vezetett be az azonos témában releváns oldalak rangsorolására. A PageRank alapja az oldalak egymásra-hivatkozási rendszerének feltárása, tehát éppen az, aminek rejtettségét hiányolták a webet megszületésekor kritizálók (lásd hipertext).
A bonyolult eljárást sokszor próbálják becsapni  - erre épül a weboldalak helyezését manipuláló SEO (Search Engine Optimalization) szakma is, de a Google továbbra is a leghatékonyabb kereső.
Az utóbbi években a Google kiterjesztette jórészt ingyenes és innovatív szolgáltatásai körét, felvásárolt számos élvonalbeli szolgáltatást (Writley -> GoogleDocs, Keyhole -> GoogleEarth letölthető térképprogram, YouTube videomegosztó) és sajátokat fejlesztett (GoogleGroups hálózati csopormunka program és levelezőlistaszolgáltatás, Picasa webalbum és Picasa telepíthető képnézegető/feltöltő, GoogleReader feedolvasó, GTalk azonnali üzenetküldő, Gmail levelező szolgáltatás, Chrome webböngésző).
Az ingyenességet az AdWords hirdetési rendszer (a hirdető kulcsszavai szerint helyezi, "targetálja" a hirdetések megjelenését) és az AdSense hirdetőfelület rendszer (bárki kiadhatja weblapja egy részét a Google-nak, s az oldal tartalmának megfelelő AdWord hirdetések jelennek meg rajta - a Google a rákattintások alapján fizet) biztosítja.
Érték kudarcok is, a forradalminak szánt, de bonyolult Wave-et nem szerették meg a felhasználók, s a Facebook pozícióját megrengetni szánt Buzz sem ért el átütő sikert.
Nagy viharokat kavarnak lépései, melyek - saját pozíciója erősítésével - az emberiség tudásának feldolgozását célozzák könyvek (digitalizálási projektek), környezet (műholdas és utcaszintű felvételek publikálása) és felhasználói adatbevitelek rögzítése során (a gmailben tárolódó levelezések szövege, kereséskor bevitt adatok és választások a találati listákról).
A sohanemvolt léptékű nyelvi minta és tudásösszefüggés-rendszer birtokában sokan a Google világuralmától, "big brother" szerepétől félnek. Ugyanakkor tény, hogy a világháló fejlődésével és kereshetőségi szükségletével másként nehéz lenne lépést tartani, s a Google ismerethalmaza olyan szolgáltatásokat tesz lehetővé, mint az ingyenes GoogleTranslate fordítóprogram, vagy a Google Mapra épülő tudástár.
A Google megjelenése az irodai szoftverek piacán komoly kihívást jelent a telepíthető szoftverek forgalmazóinak, a Microsoft a LiveEssential szolgáltatást kínálja az MS Office felhasználóinak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése