inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2011. május 15., vasárnap

Groupon – a feltörekvő közösségi (vásárlással foglalkozó) oldal

A hagyományos közösségi oldalak térnyerését követően a fejlődés iránya a rétegszájtok irányába mutat. Az egyik legnépszerűbb irányzatot a közösségi vásárlásra specializálódott oldalak jelentik, ennek legsikeresebb példája a Groupon.

Tíz éve még csak a legkiváltságosabbak rendelkeztek saját oldallal valamely közösségi szájton. Itt, Magyarországon először igazán az iwiw futott be, majd szépen lassan megjelent a többi ma népszerű közösségi oldal is. Napjaink legnagyobb lehetőségét a rétegoldalak jelentik, közülük is kiemelendők a közösségi vásárlással foglalkozó közösségek. Ilyen oldal a nagy népszerűségnek örvendő Groupon is.

Mi is az a közösségi vásárlás?

Mint tudjuk, sok esetben ha nagyobb mennyiséget vásárolunk valamiből, bizonyos mértékű kedvezményben részesülünk. Ezt az elvet használják fel a közösségi vásárlással foglalkozó oldalak is. De hogy is működik ez a gyakorlatban?

Közösségi vásárlás
A közösségi vásárlásokat levezénylő oldalak folyamatosan keresnek fel boltokat és szolgáltatókat éttermeket, szépségszalonokat, utazási irodákat, stb., s kötnek velük üzletet azzal a kikötéssel, hogy ha ők bizonyos számú vásárlót hoznak, akkor az adott bolt/szolgáltató bizonyos mértékű kedvezményt (ez általában árkedvezmény) biztosít vásárlóik számára. Miután a bolt és az oldal megköti az üzletet, a vásárló aki ráakadt a kérdéses akcióra az interneten megveszi a kedvezményre feljogosító kupont. Ez jó a boltnak, hiszen az akció keretében nő a forgalmuk, jó a vásárlónak, mert kedvezményesen vásárolhat, s nem utolsó sorban jó az oldalnak is, hiszen mindezért jutalékot kap.

De miért érdekes a Groupon?

A Groupon három évvel ezelőtti indulásától kezdve óriási sikereket ér el, s befektetői körökben is igazán népszerű. Az oldal bevétele a 2010-es évben elérte a 750 millió dollárt, míg 2011 végéig 4 milliárdos bevételre számítanak. De mi is ebben a meglepő?

Groupon  A legnépszerűbb közösségi vásárlással foglalkozó oldal
Leginkább az, hogy idén a Facebook is 4 milliárdos bevétellel számol. A különbség csak annyi, hogy a Groupon mindezt három év alatt érte el, míg a Facebook hét év alatt. Ráadásul a Facebook ezt több mint 500 millió felhasználóval tudta csak elérni, ezzel szemben a Grouponnak mindössze 70 milliós táborra volt szüksége. A Groupon a tavalyi harmadik negyedévének forgalmát idén januárra nemes egyszerűséggel megháromszorozta ez példa nélküli. Így érthető, hogy sikereit tekintve többen is az új Facebookként emlegetik a Groupont.

A jövő

A Groupon értéke röpke egy év alatt tizenkilencszeresére, azaz 19 milliárd dollárra növekedett. Szakértők szerint a Groupon diadalmenete rövidesen megtörhet, annak ellenére, hogy az oldal rövidesen a tőzsdére vonul. Ennek oka a várható vetélytársak megjelenése, ugyanis mind a Google, mind a Facebook (lásd Google Offers és Facebook Deals) hasonló megoldáson dolgozik.

Magyar terepen...

Az utóbbi időben Magyarországon is egyre több közösségi vásárlásra specializálódott oldal jelent meg. Csak hogy néhány példát említsek, ilyen például a Bónusz Brigád, Kupon Világ, vagy éppen a VeddVelem is. Sikerük egyelőre csakugyan töretlen, annak ellenére, hogy hazánkban az online vásárlások iránti bizalom igen csekély.

Fő forrás:
index.hu: A Groupon az új Facebook?

Egyéb felhasznált anyag:
index.hu: Elárasztották a netet a közösségi vásárlói szájtok

3 megjegyzés:

  1. _31 Hajnalkának is van egy ilyen...

    VálaszTörlés
  2. Az a Facebook Deals-ről szól, nem konkrétan a Groupon-ról. Más a kiinduló cikk is.

    VálaszTörlés
  3. Oké, akkor bocsi, csak gondoltam szólok, mert az egyik ugyanaz...

    VálaszTörlés