inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2010. november 30., kedd

Uniós vizsgálat a Google ellen


Az EU vizsgálatot indított a Google ellen, néhány cég külön kérésének eleget téve. A panasz szerint, a Google azon partnerek és cégek weboldalait, akik valamilyen módon fizetnek neki előkelőbb helyen dobálja ki a találati listában. A vizsgálat célja az Európai Bizottság szerint az
, hogy kiderüljön, visszaélt-e a Google hatalmi pozíciójával és szándékosan hátrébb sorolta-e a keresési listákon azokat a cégeket, amelyek nem fizettek neki.



A vizsgálatot kérelmezők álláspontja


A Reuters hírügynökség bejelentés szerint a Microsoft tulajdonában lévő Ciao.de a Google felhasználási feltételeivel kapcsolatban nyújtott be panaszt. A szerintük káros kereskedelmi gyakorlat miatt a Fondem, a brit ár-összehasonlító portál, illetve a törvénykeresőt működtető ejustice.fr is kifogást emelt. A Foundem állítása szerint a Google valódi, hivatalos oldalakat távolított el, vagy rangsorolt hátra a keresőalgoritmusaival attól függetlenül, hogy mennyire lenne releváns találat a konkurens oldal, vagyis saját üzleti érdekeik miatt törvénytelenül manipulálják a találatokat. Az Európai Bizottság azt is meg fogja vizsgálni, hogy a hirdetési szerződéseket milyen feltételekhez köti a Google.




Előzmények


Idén nyáron Texasban is hasonló nyomozást indítottak több cég panasza alapján, ezek között már hasonló nyomozást indítottak számos cég panasza alapján, ezek közt szintén megtalálható volt a Foundem. Szintén azért indították meg az eljárást Európában és az Egyesült Államokban is, mert arra gyanakodtak, hogy a Google saját érdekei szerint manipulálja a keresési eredményeket. Elgondolkodtató azonban az a tény, hogy a Foundem nevű portál, ami a Microsoft tulajdonában van, mindannyiszor részt vett a Google elleni kampányban. Valószínűleg ez nem véletlen egybeesés, hiszen köztudott, hogy a Microsoft nem először próbálja meg megtorpedózni a Google bázisát.



A rangsorolás technikai háttere


A Google mozgatórugója az úgynevezett PageRank algoritmus, melyet Larry Page és Sergey Brin fejlesztett ki. A PageRank egy osztályozási rendszer, mely aszerint rangsorolja az oldalakat, hogy arra mennyi, és milyen rangú hivatkozás érkezik. Az algoritmus új korszakot nyitott a webes keresésben: a felhasználók számára logikus sorrendbe rendezte a találatokat.
A Google találati oldala két típusú tartalmat jelenít meg, ezek egyike a fizetett hirdetés, amelyről a cég külön jelzi, hogy promóciós ajánlatokról van szó. A másik maga a találati lista, amit a keresőalgoritmus állít össze.


A Google reakciója a vádakra


A cég - mint az előző esetekben is - tagadja a vádakat. "A Google indulása óta azon fáradozunk, hogy felhasználóink és az iparág szempontjából egyaránt helyesen járjunk el. A hirdetéseket minden esetben egyértelműen megjelöljük, megkönnyítjük a felhasználók számára, hogy adataikat magukkal vigyék, amikor szolgáltatást váltanak, és nagy összegeket fektetünk a nyílt forráskódú projektekbe. Ennek ellenére mindig van fejleszteni való, és együtt fogunk működni a Bizottsággal, hogy minden felmerülő aggályt eloszlassunk" - reagált a vállalat a Bizottság bejelentésére az angol PC World hasábjain.
A cég továbbá rávilágított arra is, hogy a kereső algoritmus segítségével kapott találatok között mindig lesznek olyan oldalak, amelyek elégedetlenek a keresésben elfoglalt pozíciójukkal.
Elmondásuk alapján ebben az esetben is nyomós oka volt annak, hogy az említett oldalak rossz helyezést értek el a keresési eredmények között. A Foundem esetében az oldalak tartalmának 79%-a más oldalak ismétlése. A Google pedig még a panasz benyújtása előtt tájékoztatást adott ki arra vonatkozóan, hogy az algoritmusaik a duplikált oldalakat kedvezőtlenebbül rangsorolja.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése