inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2011. február 27., vasárnap

Térhatás a köbön – itt a 3DS

Japánban február 26-tól kapható a 3DS, a legújabb Nintendo kézikonzol európai és észak-amerikai megjelenésére március végéig kell várni. A 2004-es ős-DS már többször esett át kisebb-nagyobb ráncfelvarráson, mindezek közül a mostani hozza magával a legjelentősebb változást: az eseményeket továbbra is két képernyőn követhetjük, amelyek közül a felső immár háromdimenziós képek megjelenítésére is alkalmas, míg az alsó a jól bevált érintőképernyő továbbfejlesztett, nagyobb verziója. A térbeli élményhez ráadásul nem lesz szükség különleges szemüvegre, a készülék sztereoszkópikus technológia segítségével egyidejűleg két különböző képet közvetít a játékos bal és jobb szemének, melynek következtében az emberi agy a természetes mélységérzékeléshez hasonlóan fogja feldolgozni a látottakat.

Kudarc után siker

A Nintendo már 1995-ben piacra dobott Virtual Boy néven egy hasonló elven működő játékgépét – igaz, itt még egy fejre erősíthető kijelző segítségével vált láthatóvá a monokróm háromdimenziós grafika. A Gunpei Yokoi (aki mellesleg a Game & Watch széria és a Game Boy megalkotója) tervezte konzol hatalmasat bukott, mindössze 6 hónapig maradt a piacon és 2010-ben felkerült – a Crocs cipők és az Auto-Tune mellett – a Time magazin által összeállított, a legrosszabb találmányokat taglaló listára is. Az már most eldőlt, hogy a 3DS nem jut a Virtual Boy sorsára, hiszen az első héten csak Japánban 374 764 gépet adtak el (a szám még impozánsabb, ha megjegyezzük, hogy ez két nap alatt sikerült, mivel a megjelenés szombatra esett) és a szaksajtó is inkább a konzol pozitívumait emelte ki.

Fárasztó?

Ugyanakkor a Kotaku szerzője, Brian Ashcraft arról számolt be, hogy a 3DS nagyszerűségét nem feltétlenül a 3D hatás adja, sőt, ő maga egy hét használat után jól megvan nélküle. Az effekt intenzitása szabályozható, dönthetünk úgy is, hogy maradunk a kényelmes 2D mellet – egyrészt a szemnek komoly megterhelést jelent a két képernyő közti váltogatással járó fókuszálás, másrészt a gép kisebb – játék során gyakran előforduló – elmozdulásai is ronthatják a 3D élményt. Ennek ellenére a Nintendo helyesen érzett rá, hogy a 3D a legjobban hirdethető és eladható funkció az új gépen, a kezdeti érdeklődés lecsengése után pedig várhatóan sorra jönnek a fontosabb játékok, amelyek ismét feltornázzák majd az eladásokat.

Kézitusa

Satoru Iwata, a cég elnöke a napokban lezajlott GDC-n jelentette be, hogy már javában készül az új Mario játék, amelyről ennél többet még nem árult el, viszont egy másik húzócím, a Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D-s verziója júniusban a boltokba kerül. Sok szó esett a hálózati fejlesztésekről, céljuk a minden eddiginél közösségibb játékélmény elérése volt, a már meglévő online szolgáltatások fejlesztése mellett (a virtuális boltból letöltve Game Boy és Game Boy Color mellett Game Gear és Turbografx címekkel is nosztalgiázhatunk majd, illetve klasszikus Nintendo játékok 3D-s átiratainak felbukkanására is számíthatunk). Iwata a játékipar jelenlegi helyzetét is hosszasan elemezte: nyilvánvalóvá vált, hogy a hamarosan sokkal erősebb hardverrel jelentkező Sony mellett az Apple-vel is számolniuk kell konkurenciaként, viszont afelől sem hagyott sok kétséget, hogy a Nintendo meg akarja őrizni vezető pozícióját a kézikonzolok piacán.         

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése