A Google rövid (elő)története
1995-ben, Larry Page és Sergey Brin, stanfordi egyetemistákban felmerült egy olyan keresőmotor ötlete, amely egy óriási adathalmazból a legrelevánsabb információkat kiszűri. Megoldásként fejlesztették ki a BackRub nevezetű, majd később Google-ra keresztelt keresőmotort. Cégalapítási céljukhoz befektetőnek Andy Bechtolsheimet, a Sun Microsystem alapítóját kérték fel, amik időhiányában, írt nekik egy csekket. Megalapították a Google Inc.-t, amely gyorsan ismertté, alkalmazottá vált a forradalmi PageRank technológiának köszönhetően. Céljuk egy olyan „tökéletes keresőmotor”, amely „pontosan megérti az igényeket, és pontosan a kívánt információt adja vissza”.
Google-t megelőző keresőmotorok
A keresőmotorok eltérő módon kutatják fel a linkek mentén az internetet, azonban mégis hasonló elven alapulva. Kutatás után indexeli az információt, majd tárolja is azokat, keresőktől függ, hogyan. A Google a weboldal forrásában tárolt adatokat, s mikor a felhasználó keresést folytat az indexelt oldalak között, a kereső, relevancia alapján rendezi sorba a fellelt információkat. A Google PageRank a leghíresebb algoritmus.
A keresőmotornak két alrendszere van: gyűjtő, rendszerező. Amelyik gyűjti az információkat (robot, spider, web crawler) az egy automatizált böngészőprogram. A szörfölő ember módján viselkedik, csak a linkek mentén járja be a világhálót, s közben lementi a megnyitott oldalakat. A rendszerező rész elemzi a gyűjtött tartalmakat, és egy indexet épít fel belőlük. Az általunk keresett szavakra ebben az indexben keres megfelelőt, s egy sorrendet állít fel a metainformációk alapján, amit az index tárol.
Az első, a CERN-hez köthető, az Archie névre hallgató keresőprogram, amely az FTP szerverek között keresgélt. A hasonló elvet követő Veronica követte, amely még nem a WWW-en keresett. Az első áttörés 1993-ban volt a Massachusetts-i Műszaki Egyetemen, Matthew Gray találmánya, a Wandex nevezetű internetes robot, amely csak felmérte – nem kutatta – a hálót. Ez évben az Archie továbbfejlesztéseként jött az Aliweb. Szintén 1993-ban jelent meg a JumpStation, amely leginkább hasonlít a maiakhoz (szoftveres robot folyamatosan szondázta a netet, és indexelt, hogy a felhasználók számára is kereshető legyen). Továbbfejlesztése a WebCrawler már nem csak címeket sorolt fel, hanem teljes szövegeket is keresett. 1994-ben a Lycos már kifejezéseket is indexelt. Ezután sorban jöttek: Excite, a Magellan, az Infoseek, az AltaVista, a Yahoo!, a Google, amelyet 2001-ben szabadalmaztattak. Utóbbi ellenfelei: Yahoo! Linktomi-ja és Overture-je, a 2008-as Cuil, a Jimmy Wales alapította Wikipédia, s a Microsoft is többször (Live Search) próbált trónt fosztani, eredménytelenül.
SEO (Search Engine Optimalization)
A SEO, a keresőoptimalizálás célja, hogy a weboldalunkat a webes keresők, mint a Google is, megtalálják, és a találati listában minél előrébb helyezzék, mivel ez a legolcsóbb és az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy oldalunk népszerű legyen. Ehhez fontos, hogy minél jobb, relevánsabb kulcsszavakat tudjunk adni weblapunkhoz, s hogy azokat gyakorta használjuk is írásainkban. Érdemes még a témához kapcsolódó linkek feltüntetése oldalunkon,a kár linkmarketinget igénybe véve.
A Google sikertörténet
A kulcsszó: kiváló szolgáltatás. A Google nem állt meg a keresőnél. További ingyenes és fizetős szolgáltatásokat indított, de a közös nevező a kiválóság. Mindig igyekezett a lehető legjobb szolgáltatást nyújtani az emberek számára. Sorra jelentek meg az egyéb szolgáltatások. Adwords (a bevételek nagy részét ez a kattintás alapú hirdetőrendszer hozza), a Gmail (ingyenes email fiók), Google News (hírgyűjtő), Képkereső, Google Maps (térképszolgáltatás) stb. A legjobb minőségű szolgáltatásokat igyekszik nyújtani felhasználói számára és úgy néz ki ez meghozta számára a sikert. Szintén sikereik eléréséhez használták a reklámkampányokat is, melyekkel más cégeket segítettek, és egyúttal növelték sikereiket a felhasználóik által.
A Google sikerének titka a Pagerank alkalmazásnak is köszönhető, mely egy olyan algoritmus az informatikában, amely a hiperlinkekkel összekötött dokumentumokhoz számokat rendel (a számok neve szintén PageRank) azoknak a hiperlink-hálózatban betöltött szerepe alapján.A Google arra a feltételezésre épít, hogy a weboldalak készítői általában azokra az oldalakra linkelnek a saját lapjukról, amiket jónak tartanak, vagyis minden hiperlink felfogható egy-egy szavazatként a céloldalra Minél több szavazatot kap egy oldal, annál fontosabb, de azt is figyelembe kell venni, hogy a szavazatot leadó oldal mennyire fontos. A PageRank a fontosság számszerűsítése.
Saját fejlesztései, innovatív termékei és ingyenes szolgáltatásai
A Google termékeinek se vége, se hossza, mert mióta a Google megjelent a piacon mindig kihoz valami új fejlesztést, valami új terméket, hogy mindig naprakészek legyenek. De lehet, hogy nem is hoznak ki valami újat, de akkor viszont a régebbieket fejlesztik egy kicsit tovább.
Innovatív termékek:
· Google képkereső
· Katalóguskereső
· Termékkereső
· Google Labs
· Google Code
· Google Cobs
Google saját fejlesztései:· Google Adwords (ez az egyik olyan szolgáltatás, ami fizetős)
· Google Analystic
· Google News
· Google Maps
Google ingyenes szolgáltatásai:· Google Base
· Blog search
· Book search
· Calander
· Directory
· Local
· Desktop
· Groups
· Gmail
· Blogger
Google Dokumentumok
Dokumentumszerkesztő = Writely
A Writely a Google szövegszerkesztője. Ebben az alkalmazásban mindazoka funkciók megtalálhatóak, amik a Microsoft World szövegszerkesztőben is, előnye azonban,hogy integrálták a blogszerverekkel valamint, hogy a benne készített fájlokat több formátumban is el lehet menteni.
Táblázatkezelő = Spreadsheets
A Google Docs az asztali táblázatkezelők legtöbb alapfunkcióját tartalmazza, köztük a formázást, képleteket, rendezést. Sok előny és hátránya van a programnak. Előnyei pl: a csoportmunkában történő munka, vagy ilyen az automatikus mentés, hátrányai pl:hogy lehagyja az ékezeteket.
Prezentációkészítő = Presently
2007. szeptember 18-án a Google bejelentette, hogy elkészült a „Presently” kódnevű bemutatókészítő alkalmazásuk is a Google Docs alkalmazáscsomaghoz. Lehetőség van Powerpoint formátumú (.PPT, .PPS) bemutatók feltöltésére, maximum 10 MB méretig.
A Google által felvásárolt szolgáltatások
A Google összesen máig 83 sikeres felvásárlást tudhat magáénak. Az első felvásárlásuk 2001-ben a Deja cég volt, melyet a Google Csoportokba épített be. A Google 2010-ben összesen 23 céget vásárolt fel, ezzel megelőzve minden más céget. Olyan felvásárlásokat ismertetek, amelyekben a Google is látta a lehetőséget, s ezek sikert hoztak számára. Megemlíteném őket:
· YouTube
· DoubleClick
· FeedBurner
· AdMob
· Mechanical Zoo
· Angstro
Érdekesség, hogy a Microsoft 2010-ben még egy felvásárlást sem vitt végbe. Így őt olyan cégek is megelőzték, mint a IBM, HP, Facebook, Oracle, Apple, Dell s még sokan mások.
A Google világuralom
Elmondhatjuk, hogy még nem tört világuralomra, de jó úton halad. Hiszen a Google szolgáltatásait az emberek nap, mint nap használjak az élet minden területén. Talán ezért is olyan sikeres, hiszen mindenki megtalálja azt a szolgáltatásaiban, amire szüksége van. Ha utazást terveznek, naptár vezetnek, könyvet olvasnak, levelet küldenek, videót néznek s még sorolhatnánk.
Dolgozatunkba szerettük volna bemutatni, hogy a két egyetemista mára egy sikeres vállalat tulajdonosai!
Bejegyzéseink:
http://elte-btk-ik.blogspot.com
Google optimalizálás
Keresőoptimalizálás, SEO(?)
http://keresooptimalizalas.co.hu/google-optimalizalas.html
A sikeres keresőoptimalizálás weboldala
A magyarországi szokásokról, s azon belül a "megszokások rabjai" jelzővel illeti az átlagos magyarságot, s kifejti, hogy ennek kapcsán miért is olyan sikeres köreinkben a Google, mint kereső szolgáltatás, mely tulajdonságainak köszönheti eredményességét. Szemléletes példákkal támasztja alán mindezt.
Csupán egy érdekes olvasmánynak találtam, amely tömören összefoglalja, ami a Google maga. Inkább "olvasmánynak" ajánlom, s ebből nagy nem használtam fel adatokat, csupán az imént említett szemléletes példával való szemléltetést emelném ki, amellyel egy általunk készített weboldal lehetőségeit próbálják növelni.
Keresőoptimalizálás
Keresőoptimalizálás
2010. június 28. (utolsó, személyi ellenőrzés)
http://hu.wikipedia.org/wiki/Keres%C5%91optimaliz%C3%A1l%C3%A1s
Wikipédia
Nagyszerűen összefoglalja mindazt, amelyet a többi, hasonló oldalakon lehet találni, de mégis egy helyen van. A keresőoptimalizálás és a keresőmarketing fogalmával indít, amely során mélyebben foglalkozik az imént említett témákkal. Majd a keresők indexébe való bekerülésről ír, végül pedig tippeket olvashatunk, hogy hogyan készíthetünk jó, megtalálható, népszerű weblapot.
A többi oldalról származó ismereteimet bővítettem ki az itt található, még nem ismert információkkal. Pontosítottam azokat, amelyeket ez alapján még hiányosnak találtam.
A keresőmotorok története
A keresőmotorok története
2009. június 5.
http://www.sg.hu/cikkek/67777/a_keresomotorok_tortenete
sg.hu - Informatika & Tudomány
A cikk elején, a bevezető részben rávezeti az olvasót magára a témára, a keresőmotorokra. A bevezető után, ahogyan azt a cím is sugallja, rátér történetükre, amelyet szépen végigvezet, egészen napjainkig.
Részletesebben tárja fel a keresők történetét, mint a Wikipédián talált szócikk, s emellett több újdonsággal is szolgál e téren, ami miatt ezt is megjelőlöm egyik forrásomnak. A pusztán felsorolások helyett, bővebben kifejti egy-egy kereső történetét.
Keresőmotor
Keresőmotor
2009. július 15 (utolsó, személyi ellenőrzés)
http://hu.wikipedia.org/wiki/Keres%C5%91motor
Wikipédia
Definiálással indít, amelyben is arra a kérdésünkre kapunk választ, amely a keresőmotor mibenlétét feszegetjük. Majd magára a felépítésükre tér át, amely részletesen megtudhatjuk a szerkezetükön túl a működésüket is. Végezetül pedig egy kis történelem, ahol az elsőktől a napjainkban is használatos keresőmotorokat vonultatja fel.
Az utóbbi, történelemre vonatkozó rész fogott meg leginkább, mivel az oktató által meghatározott "Google"-be ez is beletartozott. Úgy gondoltam, elegendő tartalmat nyújthatok, ha a Wikipédiáról származtatom az információimat. A keresőmotor definíciójából is merítettem, ugyanis ez ismét egy másik oldalról világítja meg a fogalmat.
Cégismertető
Cégünk - áttekintés
(?)
http://www.google.com/intl/hu/corporate/index.html
Kampányszerűen ismerteti röviden, nem kitérve az eseményekre, a Google kialakulásának történetét, ismerteti a cég kezdeti és mai helyzetét, bemutatva honnan indult, hová érkezett.
Óvatosan bántam ezzel a forrással, pontosan azért, mert éreztem benne a kampányt. Az adatok, amelyeket felhasználtam innen, azok a fizetős hirdetésekről szóltak, hogy hogyan is működtetik ezt az opciójukat. Persze ez is hozzátartozik a propaganda szöveghez, de ez egy újabb információ, amivel az eddigi forrásokban még nem találkoztam.
Jobb helyezés a keresőmotorokban
Keresőoptimalizálásról dióhéjban
(?)
http://www.webma.hu/Keresomarketing_tudasbazis/Keresooptimalizalas/Keresooptimalizalasrol_diohejban.html
webma - analitikus marketing
Dióhéjban, de mindenki számára érthetően fogalmazza meg, mi is a keresőmotor, melyek az elterjedt keresük világszerte és Magyarországon, bővebben foglalkozik a normál, illetve a fizetett hivatkozásokról, internet-felhasználói szokásokról és hogy hogyan érdemes eljárni, ha weboldalunkat a találati lista elején szeretnénk látni.
Összefoglalómban a SEO (Search Engine Optimalization) c. résznél használtam fel ezt a forrást, ugyanis - ahogyan azt már több ízben említettem -, mindenki számára egyértelműen mutatja be a fent említett témákat. Egy gyorstalapalónak mindenféleképpen ajánlott elolvasni, ugyanis egyáltalán nem hosszú, viszont lényegretörő.
Kulcsszó: jó helyezést az organikus listában
Keresőoptimalizálás
2009. április (?)
http://www.webma.hu/Keresomarketing_tudasbazis/Keresooptimalizalas.html
webma - analitikus marketing
A címének teljesen eleget téve, beszámol arról, hogy mi is tulajdonképpen az a keresőoptimalizálás, s hogy milyen célt szolgál a mai, információhalmazokkal teli interneten. Az írás kitér az adott weboldalnál megadott kulcsszavak fontosságára, pontosságára, valamint arra, hogy ne legyünk rest alkalmazni őket.
Fontosnak tartottam kiemelni ebből a bejegyzésből a keresőoptimalizálás megfogalmazását, mert egyszerű megfogalmazása volt. Továbbá innen merítettem az öltetet, hogy magam is hangsúlyozzam, mennyire fontos, hogy az elkészült weblapunk a megfelelő kulcsszavakat használja, ugyanis azok segítségével jelenünk meg egy-egy keresés során, s milyenségüktől függően kerülünk előrébb a kiadott listán.
Keresőrobotok és indexelt oldalak rangsorolása
A keresőkről
2008. október (?)
http://www.webma.hu/Keresomarketing_tudasbazis/Keresok/A_keresokrol.html
webma - analitikus marketing
Egy statisztikai bevezetővel kezd, amelyben sorra veszi a manapság használt keresőket. Itt összeveti az Egyesült Államok és Európa szokásait, százalékokban bemutatva azt, majd hoz Magyarországról is példát. A továbbiakban a keresők működéséről nyújt információt, s kitér a kulcsszavak és a keresők közötti kapcsolatra, amely a katalóguson keresztül folyik.
A keresők működéséről szóló részt találtam innen igazán fontosnak, ugyanis mielőtt bármit is mondanánk róluk, érdemes kicsit mögéjük is benézni. Ezt építettem bele A Google-t megelőző keresőmotorok c. fejezetbe munkám során. Igaz, nem túl bőven ad segítséget a végső megértéshez, de egyéb helyekről (amelyeket a következő posztok során közlök majd) utána lehet olvasni azoknak, akiket érdekel a téma.
A Google története és úttörő fejlesztései
A Google története
2007
http://www.webma.hu/Keresomarketing_tudasbazis/Keresok/Google_tortenete.html
webma - analitikus marketing
Röviden, mindenki számára érthetően írja le a Google alapjaitól, kiindulásától az eseményeket, adatokat, amelyeket fontosnak tart, és amelyek hatással voltak a vállalat életének alakulására. Az első lépésektől, a meginduló vállalati életen, az - időközben történt - innovációkon át, a terjeszkedéséig mindenre kitér néhány szóban, a legfontosabbakat említve.
Érdekes cikk/bejegyzés volt, mivel nem is kell sokat olvasni, mégis valamilyen szintű, a Google-lal kapcsolatos témát átfogó információkhoz juthatunk. Az általam kiválasztott témán belül maradva, én, a fentebb már említett adatokból, csak az első lépésekből merítettem némi információt, főként azt tartottam fontosnak, érdekesnek, hogy hogyan jutottak hozzá első tőkéjükhöz. Nem mindennapi eset, s úgy gondoltam, ezt is érdemes tudni, ezért is írtam bele a Google rövid (elő)története című részbe.
Microsoft, Google
Tisztelt Idelátogató!
Mint azt az előző posztomban is olvashattátok, újabb feladattal nézek szembe az új félévben. A Google témánkat először felosztottuk néhány részre, amelyeket szétosztottunk magunk között. Az én résztémáim így a Google-t megelőző keresőmotorok és a SEO lett. Mindenkinek minimum 10 forrást össze kell szednie a témájában, és azoknak az adatait - már amelyek fellelhetően a weben - közölnünk kell itt a blogban. Valamint egy kis saját magunk által készített kivonatot és indoklást is kell készíteni, miért jó az a forrás. Így a következőkben ezt meg is teszem posztonként egyet-egyet.
Fecz Ágnes: Microsoft, Google (utóbbit felhasználva)
2007. május 30.
http://krono.inaplo.hu/index.php/inter/inter-cegek/413-microsoft-google
irodalom - internet - napló
Bőséges információt kaphatunk arról, hogy a Microsoft és a Google közötti harcnak mi is a háttere, honnan is indultak, hogyan haladtak, s végül hol tartanak most. Valamint a cikk végén egy summázat található, amely a két elbeszélésből levont konklúziónak mondható.
Témám kifejtése kapcsán nem a két cég közötti harc miatt tartottam információdús forrásnak, hanem amiatt ami tulajdonképpen a felvezetése. A Google-lal kapcsolatos részét használtam fel a témámban, mégpedig a Google rövid (elő)története című résznél. A továbbiakban is jól alkalmazható lett volna, azonban a helyszűke miatt erre nem volt lehetőségem, hiszen már mélyebbre ásott a korábbi és a fejlesztett, mai Google felépítésében, amely már nem az én, személyes témámhoz tartozik. Viszont, ha valaki érdeklődik e téma iránt, annak javasolni tudom, hogy böngéssze át bővebben, hiszen sok érdekes információt tudhat meg a két vállalat múltjáról, jelenéről, s esetlgesen jövőjéről is.
Zelenai Adrienn: http://zelenaiadrienn.blogspot.com/
Tizedik forrás
Cikk megtalálható: sg.hu
Url cím: http://www.sg.hu/cikkek/42766/a_nagy_google_hadmuvelet
Keletkezés: 2006.febr.16
A cikk bemutatja a google újabb, nagyhadműveletét, mely szintén hozzájárulhat az újabb sikerek eléréséhez.
Kilencedik forrás
A cikk megtalálható: vállalatépítő-online szakmai folyóirat
URL cím: http://www.veniens.hu/vallalatepito/2009/09/19/a-google-tortenete-es-vallalkozasi-gyakorlatanak-elemzese/
Keletkezés: 2009.09.19
Google felépítésétől az elért sikerekig.
Nyolcadik forrás
Találati hely: internetesmarketing.hu
Keletkezés: 2010. 02.22
URL cím: http://internetesmarketing.hu/2010/02/22/google-tortenet/
A cikk a google sikertörténetét mutaja be.
Hetedik forrás
Találat helye:szelessav.blogter.hu
Keletkezés: 2010.08.30
Url cím: http://szelessav.blogter.hu/430578/google_voice_-_nagy_siker
Újabb nagy siker a google-nál. A google voice megjelenése.
Hatodik forrás
A cikk az indexen található meg.
Keletkezésének ideje: 2009.júl.09
URL címe: http://index.hu/tech/2009/07/09/sikeres_lesz_a_google_operacios_rendszere
A google újabb sikere az operációs rendszere...?
Ötödik forrás
Találati hely: webtiszátán
A cikkben szó esik arról, hogy a google miképp javíthatja a mindennapi életünket.
URL címe: http://webisztan.blog.hu/2010/11/04/hogyan_javitja_a_google_a_mindennapi_eletunket
Cikk keletkezése: 2010.11.04
Negyedik forrás
A cikk az index-en található meg.
Keletkezésének ideje:2010.11.09
Url címe: http://index.hu/tech/blog/2010/11/09/ingyen_wifit_ad_karacsonyra_a_google/
A google életében fontos szerepet játszik a reklámkampány, hiszen sikereit ezáltal is növelni tudja. Egy új kampányt indítottak, melynek lényege, hogy támogassanak egy pár légi társaságot. Ez azt jelenti, hogy wifit ajándékoznak ezeknek a légitársaságoknak.
Harmadik forrás
Url címe: http://itcafe.hu/hir/google_internet_forgalom_traffic.html
Találati helye: itcafe
Cikk keletkezése: 2010.10.26
Cikk közzétevője: Dajkó Pál
A cikk a google elképesztő növekedését mutatja be, ábrával bemutatva azt.
Második forrás
Találati hely: wikipédia
Url címe: http://hu.wikipedia.org/wiki/Google,_Inc .
Keletkezés ideje: 2010.12.07
Bemutatja a google történetét a kezdetektől. (sikerek, állandó növekedés)
Első forrás
URL címe: http://hu.wikipedia.org/wiki/Google
Ez a bejegyzés a wikipédiából származik, melynek 2010.12.08-án volt az utolsó módosítása.
Röviden tartalmazza a google szolgáltatásokat és eszerint a cikk szerint a népszerűségnek és a sikernek az az oka, hogy a találatok gyakran olyan helyzetben vannak, ahogy a keresést végző személy azt elvárja.
Az én feladatkörömbe a goggle sikerei tartoznak.
Cikkek és források alapján oldottam meg a feladatot.
A cikkekre 2010.11.17-én kerestem rá.
A következő bejegyzéseken keresztül szeretném bemutatni a forrásokat (mikor keletkeztek, mit tartalmaznak, hol találhatók meg).
Bényei Renáta: http://www.konyvtarosmunkafuzet.blogspot.com
További Google termékek
Ezen az oldalon is azok a szolgáltatások/termékek találhatóak meg, amiket az előző bejegyzésben leírtam. Innen talán egy van, amit kiemelnék és ez Desktop keresés.
Desktop keresés
• Olyan egyszerűen végezhet keresést a számítógépén, mintha az interneten keresne a Google segítségével.
• Néhány billentyű megnyomásával megkeresheti és elindíthatja, illetve megnyithatja a szükséges alkalmazásokat és fájlokat.
De ezen kívül természetesen a legfontosabb és a legtöbbet használt termékek könnyű és érthető leírása is megtalálható.
Az oldal címe: http://www.google.hu/options/
Google szolgáltatások
A Google szolgálatatásoknak se vége, se hossza. De én azért most fel sorolok párat, természetesen a teljesség igénye nélkül. Blog Search, Book Search, Calander, Directory, Groups, Images (kép kereső), Local, Maps, Blogger, Gmail.
Ez csak a szolgáltatások kicsi része, és csak felsorolva, a két honlap címen, amiről az adatokat gyűjtöttem, ennél sokkal több van, igaz vannak olyanok is, amik már nem léteznek, vagy a Google éppen vissza fejleszti őket. Ilyen például a Google groups. Vagy van olyan is, ami pedig már beépült egy másik szolgáltatásba, mint például a Local, ami ma már a Maps-on keresztül érhető el.
A két elérhetőség: http://www.webma.hu/Keresomarketing_tudasbazis/Keresok/Google.html
http://hu.wikipedia.org/wiki/A_Google_szolg%C3%A1ltat%C3%A1sainak_list%C3%A1ja
Google Base
A bejegyzés címe: A Google Base szolgáltatás röviden
Írta: Döbrentei István
Megjelent: 2010. szeptember 30.
Elérhetőség: http://dobrenteiistvan.hu/lang/hu/2010/09/30/a-google-base-szolgaltatas-rovide
A Google Base egy jól strukturált adatokat tartalmazó online adatbázis. Egy felhasználó számos adatot hozzáadhat ehhez az adatbázishoz, legyen szó szövegfájlról, excel fájlról, PDF-ről, képről vagy bármi másról. A Google Base ingyenes és az adatokat úgy nevezett feedeken keresztül vagy saját API-ján keresztül lehet beküldeni. Két részre oszlik, az egyik a Google Merchant Centre a másik pedig a Google Base. A felhasználó a keresés során egy kis elemszámú számú Google terméklistát kap, amiről a látogatók további kategóriákat és más hasonló termékeket tudnak keresni. A kereséseiket finomítani tudják a termékekhez megadott jellemzők alapján. Általában elmondható, hogy minél több adatot teszünk, kereshetővé annál jobban járunk, mert megtalálható lesz a keresők révén.
Azért, ezt választottam, mert ezen az oldalon szépen világosan és érthetően van leírva ez a szolgáltatás, és még egy olyan, aki annyira ért ezekhez a dolgokhoz, mint én az is megérti a Google Base szolgáltatást.
Google News 2.
A cikk címe: News for you - Itt a felturbózott Google News
Megjelenési ideje: 2010. július 2 09:45
Cikk szerzője: pollner
Megjelenési helye: Médiablog
Elérhetőség: http://mediablog.hvg.hu/201072.aspx
Magáról a Google News-ról ide már nem tudok mit írni. Ide csak annyit tudok írni, hogy azért választottam ezt, mert viszonylag friss a cikk és a News-ban "elkövetett" újításokról számol be. A cikk világosan és érthetően írja le, hogy milyenek is azok az újítások.
Google News
A cikk címe: Magyarul is elérhető a Google News
Megjelenési ideje: 2008. december 24. 10:19
Megjelenési helye: Marketing and Media
Elérési hely: http://www.fn.hu/media/20081224/magyarul_is_elerheto_google/
Google News, vagyis Google hírek. Az egyik legátfogóbb hírkereső szolgáltatás, ahol nem a szerkesztők, hanem az olvasók választják ki a nekik tetsző híreket. Ebben a rendszerben a fő hírek alatt lévő szolgáltatásokat maga az olvasó választja ki. Majd a találatokat meg lehet osztani barátokkal, ismerősökkel a Twitteren, Facebook-on, emailban vagy akár sms-ben is.
Igaz, hogy a cikk, amit belinkeltem nem pontosan erről szól, hanem inkább arról, hogy mikor is jelent meg ez a szolgáltatás magyar nyelven, Én csak a végéről pár gondolatot vettem át
Google és a műhold
A cikk címe: Műholddal kukkol a Google
A cikk keletkezése 2005. április 7. csütörtök 10:45 (kissé elavult)
A cikk az Indexen található meg.
Elérési cím: http://www.index.hu/tech/net/key0406/
A cikk a Google műhold, akkor állását mutatja be, azóta több fejlesztés is történt, így ebből a cikkből csak azt érdemes megjegyezni, hogy milyen is volt akkor ez a szolgáltatás. Én azért is választottam, hogy legalább a történetéről és a kezdeteiről megtudjak valamit, míg a többi újítást, fejlesztést a felhasználó úgyis megtapasztalja maga, ha rendszeresen használja.
2005 tavaszán a Google elérhetővé tette a nagyközönségnek azt a műholdas felülnézeti térképet, amelynek eredeti változata egyes esetekben tíz centis részletességgel jeleníti meg a területet. Ezeket a felvételeket a Google az elérhetővé tett hagyományos, utcaneveket tartalmazó digitális térképpel együtt adja. A szolgáltatás célja többek között, hogy például költözés előtt a műholdas térképen bárki megnézhesse, van-e a közelben park vagy parkoló a kiszemelt ház közelében, felmérhesse, milyen távol van a valóságban az egyik épület a másiktól. A térkép teljesen együttműködik a Google adatbázisával.
Innováció
A Google 2001-ben indította el saját innovációját. Ezek voltak az első vertikális keresők. Ilyen például a Google Képkereső (Google Image Search), Katalóguskereső (Google Catalog Search). És végül a 2002-es fejlesztésű Frogle, amely a Google termékkersője.
Ezeket a http://www.webma.hu/Keresomarketing_tudasbazis/Keresok/Google_tortenete.html nevű URL címen találtam. A bejegyzés címe aGoogle története. Ezen belül pedig a kis cím ami alatt megtaláljátok az "Innováció".
Itt pedig elkövetek egy kis csalást, mert a következő forrást is ide íróm, mert ez is az innovációval kapcsolatos. További innovatív termékek még a Google Code (forrás kód), Google Cop (tesreszabott kereső), ás végül a Google Labs vagyis labor.
Ezeket pedig http://www.webma.hu/Keresomarketing_tudasbazis/Keresok/Google.html URL címen találtam. A bejegyzés címe "Innovatív Google termékek".
Google AdWords
Ezen az oldalon több mindent találni a Google-ről, de én innen csak egy valamit emelnék ki és ez a Google AdWords, vagyis a Google hirdetések. A Google egyik olyan szolgálatatása amiért fizetni kell. A fizetési elv alapja a PPC vagyis Pay per Click, ami azt jelenti, hogy a felhasználó a hirdetéseket kattintások alapján fizetik ki. Ez a szolgálatatás 2002-ben jelent meg és teljesen forradalmi volt, mert az oldal valamilyen szinten önkiszolgáló vagyis a hirdető egyes dolgokat saját maga állít be. Mint sok más Google fejlesztés ennek a középpontjában is a felhasználó található. Ez az AdWords esetében úgy valósul meg, hogy egy felhasználó kizárólag az általa beírt kulcsszavakra releváns hirdetéseket látja, ott és akkor, amikor az adott téma érdekli, és ebből következik a hatékonyság is. Az AdWords olyan sikereket ért el világszerte, hogy több Google által felvásárolt terméket is ebből tudtak megvásárolni.
Az oldal URL címe, ahol az adatokat találtam: http://www.webma.hu/Keresomarketing_tudasbazis/Keresok/Google_tortenete.html
Azért választottam ezt az oldalt, mert nagyon sok minden megtalálható ezen az oldalon a Google-ről, és mindezt érthetően írja le.
Az AdWordsről készült leírás a felsorolás közepén található: "Hirdetés, amit az emberek akarnak látni" címszó alatt.
Világuralom?
lica: A Google és a Világuralom
2010. augusztus 21.
http://index.hu/tech/2010/08/21/a_google_es_a_vilaguralom/
google, next media
A tajvani Next Media cég világuralomról beszél. A cég nem ért egyet a Google és a Verzion állítólagos megállapodásával. Egyes hírek szerint a Verzion felgyorsítaná a Google tartalmakhoz való hozzáférést, így a YouTube-t is, persze pénzért cserébe. Így aki nem fizet alacsonyabb sávszélességet biztosítanának. A Next Media cég arról híres, hogy valóltlan dolgokról animációs filmet készít. A megállapodás hírére is készített egy ilyen kisfilmet. A videón ördögként mutatják be a két vég vezetőit, akik pokoli szerződést kötnek és vért isznak, hogy ezt megpecsételjék.
index: Az amerikaik, több időt töltenek Facebookon, mint a Google-oldalakon
2010. szeptember 13.
http://index.hu/tech/uzlet/2010/09/13/amerikaban_tobb_idot_toltenek_a_facebookon_mint_a_google-oldalakon/
Ebből a felmérésből kiderül, hogy az amerikaiak több időt töltenek a Facebookon, mint a Google szolgáltatásain. Talán ez azért is van így, mert a Google annyira gyors, hogy másodpercek töredéke alatt rákereshetünk bármire. A felmérést a comScore nevű online forgalom-és piacelemző cég készítette. Ne feletjsük el, hogy a felmérés csak az amerikai állampolgárok szokásait vizsgálta.
Google az első!
Molnár József: A Google a legnagyobb felvásárló
2010. szeptember 29.
http://nonstopuzlet.hu/a-google-a-legnagyobb-felvasarlo-20100929.html
felvásárlés, pc, google
A Google összesen máig 83 sikeres felvásárlást tudhat magáénak. Az első felvásárlásuk 2001-ben a Deja cég volt, melyet a Google Csoportokba épített be. A Google össesen 2010-ben 23 céget vásárolt fel, ezzel megelőzve minden más céget. Érdekesség, hogy a Microsoft 2010-ben még egy felvásárlást sem vitt végbe. Így őt olyan cégek is megelőzték, mint IBM, HP, Facebook, Oracle, Apple, Dell s még sokan mások.
Vásárol, vásárol, vásárol és vásárol
Dávid Imre: Google: négy felvásárlás egyetlen hónap alatt
2010. augusztus 30.
http://computerworld.hu/google-negy-felvasarlas-egyetlen-honap-alatt.html
Augusztusi felvásárlása során megvette: Angstro, Slide, Jambool, Like.com. Az Angstro, egy kis fejlesztőcég, mely a Noteworthy Newst fejlesztette ki. Ez egy híraggregátor, melyet elsősorban szakmai közösségek számára talált fel.
Földimalac
hvg.hu: Földimalacot vett a Google
2010. február 12.
http://hvg.hu/Tudomany/20100212_google_aardvark
Google, felvásárlás
A Google felvásárola a Mechanical Zoo Inc.-et 2010. februárban, melyet volt munkatársai hoztak létre. A cég üzemelteti az Aardvark(földimalac) közösségi oldalt, mely a tagok kérdéseit a megfelelő embernek továbbítja. Ezt 50 millió dolláért vették meg.
ErEsEs!
Ady Krisztián: Az RSS és Atom feedekbe is beszívárog a Google
2007. június 4.
http://www.hwsw.hu/hirek/33537/Google_FeedBurner_felvasarlas_RSS_Atom_feed.html
vásárlás, üzlet
Felvásárolta 2007-ben a FeedBurnert, mely a blogunk, weboldaunk tartalmáról készülő RSS és Atom feedek feldolgozását, testreszabásást nyújtja ingyenes szolgáltatásként. A cég később a Google AdSense, AdWords és Analytics szolgáltatásaiba is beépítette.
Klikk, klikk...
Kalocsai Zoltán: Google-fóbia a netpiacon
2007. május 2.
http://www.fn.hu/media_print/20070504/google_fobia_netpiacon/
marketing, media
Ebben a bejegyzésben olvashatjuk, hogy a Google mekkora fölénybe került a DoubleClick felvásárlásával. Ez egy internetes hirdetésszervező cég, mely számos új lehetőséget tár fel a Google életében. S ezt a Microsoft nem tudja elfogadni, így azonnal tiltakozik a felvásárlás ellen.
Zöld út a Google-DoubleClick fúziónak
2008. március 13.
http://www.bruxinfo.hu/cikk/20080313-zold-ut-a-google-doubleclick-fuzionak.html
bruxinfo, EU-ügyek
Ebből a cikkből kiderül, hogy a Google 2007-ben jelentette be a felvásárlás szándékát. Az Európai Fogyasztóvédelmi Szövetség ez év decemberében felhívja a Bizottság figyelmét, hogy ez a felvásárlás óriási szabad kezet add a Google számára. Veszélyes lehett ennyi adat, név, e-mail cím egy cég kezében. Ennek ellenére a Bizottság jóváhagyja a felvásárlást.
Második legnagyobb felvásárlás!
Varga Kálmán: YouTube: 5 év, 2 milliárd néző naponta
2010.05.18.
http://szekit.blog.hu/2010/05/18/youtube_5_ev_2_milliard_nezo_naponta
e-kereskedelem, e-business, online marketing, IT
Ebből a cikkből kiderül, hogy a YouTube-ot 2006-ban vásárolta meg a Google 1,65 milliárd dollárért. A videó portál idén ünnepli az ötödik születésnapját, mely által a "My Youtube Story"-val a felhasználókat is bevonják az ünneplésbe.
Lista nagy dolgokkal!
Wikipédia
2010. november 18.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_acquisitions_by_Google
Ez a táblázat bemutatja, hogy 2001 óta a Google milyen felvásárlásokat vitt végbe. Itt látható, hogy mikor, mit vett meg. A cégekre vonatkozó adatokat is feltünteti: mivel foglakozó cég, melyik országban található, mennyiért vásárolta meg és milyen szolgáltatásába építette be. Ez a lista megkönnyítette munkámat, mert egy jó kiiunduló pont, hogy a fontosabb felvásárlásokra rákeressek, utána olvassak.
Kollégiumi szobából indulva...
Kedves Olvasó!
Hálózati ismeretek 1. kurzusom feladata egy általunk kiválasztott témát feldolgozni és ismertetni. A csapatunk a Google mellett döntött. Próbáltuk több szempontból körül járni a témát, így több részre osztottuk. Én a Google által felvásárolt szolgáltatásokkal, s a Google világuralommal foglalkozom. Így posztjaimban az ismertetést segítő cikkeket olvashatjátok.
Kozma Brigitta Anikó: http://kbrigittaa10.blogspot.com/
A Google sikerének titka:
Első forrás:
Wikipédia
2010. szeptember 10.
http://hu.wikipedia.org/wiki/PageRank
Ez a forrás mutatja be a legszemléletesebben a Google sikerének titkát a pagerank alkalmazást, valamint azt,hogy ténylegesen hogyan lehet kiszámolni a pageranket.Rámutat a különböző manipulációkra, logókra,stb.
Második forrás:
Technológia- áttekintés
2010. szeptember 10.
http://hu.wikipedia.org/wiki/PageRank
Ez a forrás is a wikipédiához kapcsolódik és az előző cikkhez hasonlóan a pagerank keresési, illetve besorolási módjaira világít rá. Mindemellett azt is megtudhatjuk a forrásból, hogy a Google még mindig fejleszti ezt az alkalmazást.
Harmadik forrás:
Bernard Girard: A Menedzsment forradalma- A Google modell 37-40.oldal
2009-ben frissített kézirat alapján
http://books.google.hu/books?id=PpC4e6-RA2MC&pg=PA37&lpg=PA37&dq=google+menedzsment+%FAj%EDt%E1sai&source=bl&ots=4GZQKZPXGm&sig=CVtkQEo8NNxjjmjN5uGfnWk8jUU&hl=hu&ei=PoHMTKaCL4zOswaTw9ynAQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBYQ6AEwAA#v=onepage&q&f=true
A könyvnek ez a fejezete a Google menedzsment titkaira ad némi rálátást.Tudomást szerezhetünk az oldalak osztályozásának módzseréről.
Negyedik forrás:
Larry Page:
2010. szeptember 17.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Larry_Page
Ebben a cikkben a Google egyik alapító-tulajdonosának az életét ismerketjük meg, valamint a Google történetét.
Ötödik forrás:
Sergey Brin
2010.szeptember 30.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Sergey_Brin
A cikk a Google másik alapító-tulajdonosát ismerhetjük meg a cikkből,valamint szintén ismerteti ez a cikk is a Google történetét.
Google dokumentumok:
Hatodik forrás:
Google dokumentumok
2010.
http://www.google.com/google-d-s/intl/hu/tour1.html
Az oldal a Google dokumentumok létrehozására nyújt lehetőséget.
Hetedik forrás:
Google dokumentumok
2010. Október 6.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Google_Dokumentumok
A cikk részletesen ismerteti a Google Dokumentumok által kínált lehetőségeket.
Nyolcadik forrás:
Writely
2006.Március 9.
http://arstechnica.com/old/content/2006/03/6355.ars
A cikk szerzője angol nyelven részletes tájékoztatást ad a Writely-ról és a vele kapcsolatos tapasztalatiról.
Kilencedik forrás:
Spreadsheets
2010. november 1.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spreadsheet
A cikk angol nyelven ismerteti a táblázatkezelő használatát.Bemutatja a különböző használati módszereket,amiket rendszerint képekkel szemléltet.
Tizedik forrás:
Presently:
2007.február 4.
ttp://www.zdnet.com/blog/google/google-docs-to-support-powerpoint-presentations-soon/465
A Presently megjelenésekor kiadott hírdetés,amely elmondja,hogy a google legetővé teszti az online prezentációkészítést is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése