inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2011. június 22., szerda

Intelligens gépjármű navigációs rendszerek


Közúti közlekedésben a 70-es évek végén Japánban kezdték elsőként alkalmazni a navigációs rendszereket. A helymeghatározó eszközök elterjedése következtében pedig mára szinte mindenütt használhatjuk őket. Ráadásul sok esetben már külön célberendezést sem kell vásárolnunk, elegendő, ha GPS-szel felszerelt okostelefonnal rendelkezünk.

A közlekedési rendszerek fejlesztésének célja többek között a közlekedés szervezése és automatizálása.
Az amerikai ITS (Intelligent Transportation System - Intelligens Közlekedési Rendszer) nagyon sokféle szolgáltatást kínál. Ezek közül néhány: indulás előtti vagy menet-közben nyújtott utazási információk, útvonal irányítás (statikus vagy valós idejű), utazási szolgáltatások, forgalomirányítás, tömegközlekedés szervezés, menetrendi információ, elektronikus fizetési szolgáltatás. (Bővebben itt.)
A jövőben pedig már a tömegközlekedési információkhoz is azonnal hozzájuthatunk. A Google Maps egyik új funkciójaként ugyanis valós időben nyomon követhetjük a buszok és vonatok aktuális pozícióit. A szolgáltatás egyelőre csupán kísérleti jelleggel működik Bostonban, Portlandben, San Franciscóban, San Diegóban, Torinóban és Madridban.

A valós idejű információk mellett már az előrejelzéseket nyújtó rendszerek ötlete is felmerült. A jelenleg tesztelési fázisban lévő projekt még rengeteg finomítást igényel, de az IBM állítása szerint képes lesz rá, hogy azelőtt megjósolja a forgalmi dugók keletkezését, mielőtt kialakulnának. A szolgáltatást okostelefonokra tervezik, melyek folyamatosan küldik a használók GPS-adatait. A szoftver a valós idejű adatok mellett a korábbi adatokból következtet a felhasználó utazási szokásaira és az általa preferált útvonalakra is, hogy ezzel még testre szabottabb alternatív útvonalat tudjon felajánlani.

Persze valós idejű közlekedési információkhoz tartozó dugófigyelő szolgáltatás már most is elérhető, sőt, már nálunk is használható. Február 24. óta a Google Maps segítségével megtudhatjuk, hogy a tervezett útvonalon milyen a haladás. A „Forgalom” elnevezésű réteg színekkel jelöli a térképen, hogy mekkora a forgalom.
A Google az adatokat külső beszállítótól kapja, valamint az okostelefonok által küldött GPS-adatokat is használja. Utóbbi esetben kizárólag a Térkép szoftvert és a Latitude szolgáltatást (a tartózkodási helyünket oszthatjuk meg barátainkkal) használók anonimizált adatait tárolja. (Csak megjegyzésként hozzátenném, hogy elméletileg ezen anonimizált adatok kezeléséhez is szükséges a felhasználó beleegyezése.)
A szolgáltatás jól működik, a forgalom műholdképes nézetben is látható, viszont egyelőre nem rendelkezik teljes lefedettséggel.

Forrás: [origo]


Ha már szó esett a Google térképéről, ejtsünk pár szót a Google szenzorokkal felszerelt autóiról is. Ugyanis még tavaly nyilvánosságra jutott, hogy autóikat nem is ember vezeti. Persze az utakon cirkáló robot-kocsikban mindig ül egy sofőr, azonban az autót nem ők irányítják. Azt viszont nem közölték, hogy hányszor kellett az embereknek beavatkozni a vezetésbe.

Úgy látszik tehát, hogy a közlekedés automatizálása gyorsan fejlődik. Folyamatosan kísérleteznek minden újdonsággal. Sok közülük a biztonságosabb vezetés és a balesetek elkerülése céljából készül. Például a Volvo egyik biztonsági rendszere automatikus fékezéssel előzné meg a koccanásos baleseteket.

Az említetteken kívül további hasznos biztonsági funkció az autók egymás közti folyamatos kommunikációja. Még 2007-ben mutatta be a General Motors négy V2V-vel (vehicle-to-vehicle) felszerelt autójának tesztjét. A kommunikációs rendszer a járművek pozíciója és sebessége alapján felméri, hogy biztonságos-e a haladás és figyelmeztet az esetleg észrevétlen veszélyekre, ezzel segítve a balesetek elkerülését.

Persze az elképzelések nagy része különféle problémákba ütközik. Összetettségük miatt sok számítást igényelnek, és hangsúlyos a kockázati tényező, hiszen egy automatizált közlekedés esetén a rendszer meghibásodása komoly következményekkel jár.

Végül említést tennék még egy szolgáltatásról, ami bár közvetetten kötődik a közlekedéshez, nálunk is igénybe vehető kényelmes megoldás. Ez pedig a műholdas parkolás. Bár a GPS-alapú parkoláshoz szükséges eszköz beszerzése egyelőre viszonylag költséges, a központ a koordináták alapján megállapítja, hogy áll az autó, és kiszámítja, hogy az adott helyen mennyibe kerül a parkolás. Egészen az autó beindításáig számláz. Az összeget csekkel vagy átutalással tölthető egyenlegünkről fizethetjük.

A közlekedés csupán egy a felhasználási területek sokasságából. Se szeri se száma a helymeghatározásból adódó szolgáltatásoknak. És a választék rohamos ütemben bővül…



Források:
Origo - Megjósolja az IBM a dugókat (letöltés: 2011.05.15.)
http://www.origo.hu/techbazis/internet/20110413-megjosolja-az-ibm-a-dugokat.html
HWSW - Még kialakulásuk előtt megjósolja a dugókat az IBM (letöltés: 2011.05.15.)
http://www.hwsw.hu/hirek/46655/ibm-smarter-traveler-kozlekedes-auto-dugo-tudomany.html
Intelligens gépjármű navigációs rendszerek (letöltve: 2011.06.20.)
http://gisfigyelo.geocentrum.hu/sarkozy_terinfo/t61.htm
Index - A Google Maps valós időben követi a buszokat és vonatokat (letöltve: 2011.06.17.)
http://index.hu/tech/2011/06/09/a_goolge_maps_valos_idoben_koveti_a_buszokat_es_vonatokat/
Origo - A magyar utakon is jelzi a dugót a Google Maps (letöltés: 2011.06.20.)
http://www.origo.hu/techbazis/mobil/20110224-megmutatja-a-google-hol-van-dugo-a-varosban.html
Technet - A Google autóit már nem ember vezeti (letöltés: 2011.06.20.)
http://www.technet.hu/hir/20101011/a_google_autoit_mar_nem_ember_vezeti/
Origo - Már az autók is kommunikálnak (2011.06.20.)
http://www.origo.hu/auto/20070530maraz.html?pIdx=1
Index - Műholdas parkolás Magyarországon (letöltés: 2011.06.20.)
http://index.hu/tech/2011/06/16/muholdas_parkolas_magyarorszagon/


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése