inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2010. szeptember 16., csütörtök

Mindent a blogról

Kecskés Mónika és Szakács Krisztina gyűjtése, 2010. ősz

"A blog egy olyan periodikusan újabb bejegyzésekkel bővülő weboldal, amely ezek sorozatából áll, függetlenül attól, hogy mi az oldal témája, formája és hogy nyilvánosan elérhető-e.
[…]
Az eredeti „weblog” kifejezés a „web” és „log” (napló) szavak összetételéből keletkezett, ebből rövidült a mára bevetté vált blog alak.”
Az első blog Tim Bernes-Lee nevéhez fűződik, aki 1992-ben indította el a „What’s new in ’92?”-t, melynek célja a munkatársainak informálása volt az interneten történt aktuális változásokról.
Maga a blog kifejezés Jorn Barger 1997-ben megjelent weblog kifejezésének lerövidített változata, tehát csak pár évvel később jelent meg, mint maga a blog.
Hamarosan ugrásszerűen megnőtt a blogok száma, majd ezeknek rendszerezése céljából létrejöttek különböző gyűjtőportálok, melyek összegyűjtik és rendezik a blogokat. Magyarországon a Korridor volt az első ilyen blogmotor.
A blogok elterjedése első sorban az internet megjelenésének köszönhető, illetve az olcsó, illetve ingyenes tárhelyek létrejöttének, melyek biztosították a magánszemélyek számára is az interneten való megjelenés lehetőségét. Itt fontos megemlíteni, hogy ez azért volt lehetséges, mert már programozói ismeretek nélkül is el lehetett boldogulni a blog-készítő szoftverekkel.
A blog egyik fontos jellemzője, hogy saját nézőpontot és véleményt közvetít, mindemellett még interaktív is, hiszen lehetőség van az olvasók számára, hogy hozzászóljanak a bejegyzésekhez. A készítőnek lehetősége van még egyéb tartalmak megosztására is (pl. zene, fájl, kép, videó stb.)
A blog három fő részből épül fel: fejléc, törzs és kiegészítő hasáb. A fejlécben általában a cím és a tartalom rövid ismertetés található, a törzs foglalja magában a szöveget és a bejegyzéseket, a kiegészítő hasáb pedig a kiegészítő információk tárolására szolgál.
A blog-témában mindenképpen meg kell említenünk az RSS-feed szolgáltatást is. Az Rss szolgáltatás lényege, hogy ha sok weboldalt, blogot és egyéb tartalmat szeretnénk követni az interneten, és mindig naprakészek szeretnénk lenni anélkül, hogy naponta vizslatnunk kéne, hogy jelent-e meg új tartalom, akkor az adott weboldalón található RSS ikonra kattintva jelentősen megkönnyíthetjük a dolgunkat. Ennek segítségével nem kell naponta ellenőriznünk weblapot, hanem változás esetén automatikusan jelentést kapunk a szolgáltatás által. Ehhez szükségünk van egy feed olvasóra, mint például az Opera böngésző vagy a Google Reader.
A blogoknak többféle típusával találkozhatunk. A fontosabbak közé tartoznak a személyes, tematikus, elmélkedő, haverblog, blogregény, hírblog, közös blog, politikai, leírásblogok, vállalati, komplex, spamblogok, címtár blog, jogi blog, tanácsadó blog.
A különböző típusokat a blogokban foglalt tartalom alapján különböztetjük meg, de a blogok között formai szempont alapján is különbséget tehetünk. Ennek alapján beszélhetünk podcastról, fotóblogról, videóblogról, mikroblogról.
A mikroblog nagyon rövid, egyszerű bejegyzéseket foglal magába, melyek általában csak egy-egy linket, pár mondatot, egy képet vagy videót tartalmaznak.  Ide sorolják a közösségi oldalakat, pl. a Twittert.
A Twitter az első és azóta is a legnépszerűbb mikroblog-szolgáltatás. 2006. októberében indult a szolgáltatás, melyet ingyen igénybe vehetnek a felhasználók.
Az egymáshoz kapcsolódó, egymást kommentáló blogok hálózatát blogoszférának nevezzük. A blogoszférát felfoghatjuk úgy is, mint a nyilvánosság sajátos törvényszerűségekkel rendelkező, a közvélemény formálására is alkalmas színterét.
A blogoszféra 4 vezető témája a politika, zene, pletyka és az anyaság kérdései.
A blogoszférát alkotó blogok bejegyzéseit a bloggereknek köszönhetjük, akik többnyire a 18-44 év közötti tanult, jómódú férfiak köréből kerülnek ki.
A bloggerkedést ma már hivatásnak tekintik, és sok blogger igyekszik is kihasználni a lehetőséget, hogy némi pénzt sajtoljon ki blogjából. Vannak, akiknek sikerült is komoly vagyont keresniük blogjukkal. A szerencsések közé tartozik pl. Nick Denton, akinek 2002-ben indított blogja 2004-ben már havi! 6500 dollárt jövedelmezett.
Mint ahogy minden komoly szakmának, úgy a bloggereknek is van saját zsargonjuk, sőt még etikai „kódexük” is.
A blogokat a könyvtáros szakmával is barátságba lehet hozni, hiszen több könyvtári blog is működik Magyarországon.
Könyvtári blognak egy intézmény által szerkesztett "hivatalos" blogot tekintjük. Az első ilyen hazánkban a 2006-ban indított orosházi Justh Zsigmond Városi Könyvtár blogja volt.
Természetesen, mint mindennek, a blogolásnak is vannak előnyei és hátrányai. Előnye, hogy kiadhatjuk magunkból érzéseinket és remek időtöltés, ha szeretünk írni. Hátránya, hogy olyan információkat adunk ki magunkról, melyeket felhasználhatnak ellenünk vagy egyéb más célokra, illetve egy interneten megismert személlyel történő személyes találkozástól könnyen összeomolhat a bennünk alkotott kép, hiszen messziről jött ember azt mond, amit akar és könnyen csalódás érhet minket, ha egy csalóval van dolgunk.


Források:

Weblogok főbb típusai
Forrás: Wikipédia
Szerző, dátum: -

A cikk áttekinthető formában veszi számba a blogok fontosabb típusait, formátumait. A fontosabb blogtípusok közé tartoznak: személyes, tematikus, elmélkedő, haverblog, blogregény, hírblog, közös blog, politikai, leírásblogok, vállalati, komplex, spamblogok. A tartalmi felosztás mellett formai szempontból is csoportosíthatjuk a blogokat, így beszélhetünk podcastról, fotóblogról, videóblogról, mikroblogról.

Blogtípusok
Forrás: hvg.hu
Szerző, dátum: szerző nélkül, 2005. május 18.

A cikk szerzői - akárkik legyenek is - ugyanarra a feladatra vállalkoztak, mint a Wikipédia. Összegyűjteni a fontosabb blogtípusokat, és mindegyikről írni néhány sort, hogy a kedves olvasó tudja, hogy miről van szó. A bevezető sorokban még utaltak is arra, hogy forrásul felhasználták a Wikipédia szócikkét, és valóban.
Bár a Wikipédiához képest kevesebb típust vettek számba, de szerepel a sorban néhány olyan típus, melyet a Wikipédia szerkesztői kifelejtettek a sorból.
Ezek a címtár blogok, jogi blogok, tanácsadó blogok, és a formátum blogok.

Mire jó a mikroblog?
Forrás: nyugat.hu
Szerző, dátum: Unger András, 2009. szeptember 28.

A mikroblog lényege a gyors és egyszerű információmegosztás. Egy hagyományos bloghoz képest jóval kevesebb időt és energiát igényel a "szerkesztése", hiszen legtöbbször egy-egy bejegyzés csak egy mondatot, egy képet vagy egy linket tartalmaz. Az első és azóta is a legnépszerűbb mikroblog-szolgáltatás a Twitter nevéhez fűződik.

Twitter
Forrás: wikipédia
Szerző, dátum: -

A rendszert 2006. októberében indította a San Franciscóban található Obvious Corp.
A Twitter rövid időn belül óriási népszerűségre tett szert, 2007-ben elnyerték  a South by Southwest (SXSW) Web díját, blog kategóriában.

Blog vs. mikroblog
Forrás: webisztán
Szerző, dátum: hírbehozó, 2007. május 28.

Jason Kottke a makroblogok oldaláról a Blogger.com, a mikroblogok mezőnyéből pedig a Twitter kezdeti időszakát hasonlította össze a felhasználók aktivitása alapján.
Az eredmény: a Twitteren jóval több bejegyzés jelent meg a kezdeti időszakban, mint a Blogger.com-on annak szintén kezdeti időszakában.

Makroblog helyett mikroblog a trend
Forrás: hvg.hu
Szerző, dátum: szerző nélkül, 2010. február 5.

Egy amerikai felmérés szerint a 12-17 év közötti fiatalok egyre kevesebbet blogolnak, 2006-os adatokhoz képest feleannyian. A makroblogok helyett a rövidebb bejegyzéseket, vagyis a mikroblogokat részesítik előnyben.

Hipertext, hipermédia
Forrás: szabadbolcseszet.elte.hu
Szerző, dátum: -

A szóban forgó 9 fejezetes munkát egyetlen mondatért ragadtam ki a források közül, mely mondat tökéletes meghatározást ad a blogoszféra kifejezésre.
A blogoszféra tehát az egymáshoz kapcsolódó, egymást kommentáló blogok hálózata, melyet a nyilvánosság sajátos törvényszerűségekkel rendelkező, a közvélemény formálására is alkalmas színterének tekinthetünk.

Négyfelé szakad a blogoszféra
Forrás: index.hu
Szerző, dátum: Szabó Gergely, 2006. május 8.

A Blogads 56.000 blogolvasó megkérdezésével egy felmérést készített, melynek célja az volt, hogy kiderüljön: milyen blogokat olvasunk a leggyakrabban, milyen témák uralják a blogoszférát. A négy vezető téma: polblogok, zeneblogok, pletykablogok, mamablogok.

Kiosztották a blogoszféra Oscar-díjait
Forrás: index.hu
Szerző, dátum: szerző nélkül, 2010. június 22.

2010. június 22-én Bonnban sor került a BOB (Best of Blogs) elismerések átadására. Jeles esemény ez, hiszen a blogoszféra Oscar-díjának is szokás nevezni az említett elismerést.
A fődíjat az ushahidi.com zsebelte be.

Kik blogolnak?
Forrás: Blogvilág
Szerző, dátum: Varsányi Martina, 2009. október 20.

A Technorati egy főleg angol nyelvterületen végzett kérdőíves felmérés alapján tanulmányt készített a blogoszféra 2009-es helyzetéről, melyből többek között az is kiderül, hogy kik is a bloggerek.
A bloggerek főleg a tanult, jómódú, 18-44 év közötti férfiak közül kerülnek ki.

Megélhetési bloggerek
Forrás: Blogvilág
Szerző, dátum: Varsányi Martina, 2009. április 23.

A Wall Street Journalban megjelent cikk szerint a bloggerkedés új szakmának tekinthető.

A megélhetési bloggereket 4 csoportba lehet osztani: a blogok oldalán megjelenő reklámokból, fizetett hirdetésekből élők, bérbloggerek, a blogon keresztül közvetve pénzt keresők, blogjukat értékesítők.

Hivatalosan is médiamunkás a blogger
Forrás: hwsw
Szerző, dátum: Koi Tamás, 2009. október 6.

Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága (FTC) 2009. őszén úgy határozott, hogy a bloggereknek kötelességük felfedniük írásaikban, ha valamilyen ellentételezést kaptak a bejegyzéseikben tárgyalt termék vagy szolgáltatás gyártójától vagy forgalmazójától. Ez a szabályozás eddig csak az újságírókra vonatkozott. Azzal, hogy az FTC a bloggerekre is kiterjesztette a szabályozást, hivatalosan is elismerték a bloggereket, mint "médiamunkásokat".

Blogzsargon
Forrás: hvg.hu
Szerző, dátum: szerző nélkül, 2005. május 18.

A cikk 13, a bloggerek által gyakran használt kifejezést listázza rövidke magyarázattal együtt.

Blogetikett
Forrás: blogetikett.freeblog.hu
Szerző, dátum: -

A cikk 10 pontba szedve fogalmaz meg egy ajánlást, amit egy bloggernek szerintük illik betartani.
Érdekesnek találtam, hogy a bloggereknek is készült egy etikai kódexhez hasonlító ajánlás, amivel talán még inkább hangsúlyozni kívánják, hogy a blogolás több mint szórakozás.

Könyvtári blogok Magyarországon
Forrás: tmt
Szerző, dátum: Hubay Miklós, 2009. 11-12. szám

A tmt-ben megjelent cikk, ahogy a címe is mutatja, a könyvtáros blogokat veszi sorba, megkülönböztetve a könyvtári dolgozók által létrehozott blogokat, a tulajdonképpeni könyvtári blogoktól, melyeket egy könyvtár „hivatalos” blogjának is tekinthetünk. Hazánkban az első intézményi blog 2006. szeptember 7-én indult. Indítója az orosházi Justh Zsigmond Városi Könyvtár volt.

Könyvtár szakosként úgy gondoltam, érdekes a források közé beválogatni egy könyvtári blogokat számba vevő cikket.

Forrás: hvg.hu
Szerző, dátum: szerző nélkül, 2005. május 19.
Az cikkben első sorban a blog fogalmát és történetét tárgyalja, de esik pár szó a legalapvetőbb fajtájáról is, az úgy nevezett „én-blog”-ról. A blog egy webes napló, amiben egy személy vagy személyek fejtik ki saját álláspontjukat egy adott témával kapcsolatban. Létrejötte Tim Berners-Lee nevéhez fűződik, valamit meg kell említenünk még Jorn Barger nevét is, hiszen az ő általa kreált weblog szónak köszönhetően, ennek rövidítése képpen jött létre a blog és a blogger kifejezés.

Szakmai blog
Forrás: marketiq.hu
Szerző, dátum: szerző nélkül, dátum nélkül

A cikkben olvashatunk a blogok fajtáiról, fogalmáról és rövid történetéről, valamint a blogolás jellemzőiről. A cikk szerint a blogok a kukkolás elvén alapulnak, hiszen sokan kíváncsiak mások életére, gondolataira. A népszerűséget és látogatottságot új bejegyzésekkel, frissítésekkel és határozott állásfoglalással lehet fenntartani, valamint webstatisztikai eszközökkel ezeknek hatékonyságát mérhetjük is.

Jó vagy nem rossz blog?
Forrás: hazidolgozat.freeblog.hu
Szerző, dátum: Adaren, 2005. május 23.

A blog és blogolás előnyeit és hátrányait veszi górcső alá az iromány. A blog pozitívumai közé sorolja a véleményformálás lehetőségét, hogy bármikor és bárhol írhatjuk a naplónkat, saját fórum létrehozásával a saját érdeklődési körünknek megfelelő témával foglalkozhatunk, sok más egyéb témával és érdekességgel ismerkedhetünk meg, valamint fejleszti a kreativitásunkat. Negatívumként vonultatja fel a személytelenségét, illetve egyéb teendőink háttérbe szorulhatnak, hiszen a blogolásra felhasznált időt mással is tölthetnénk.

Blogok: „ mi vagyunk a média”
Forrás: sg.hu
Szerző, dátum: szerző nélkül, 2006. január 26.

Ha egy téma iránt nagy az érdeklődés, akkor létrehozhatunk egy blogot, hogy egy helyre gyűjthessük az adott téma iránt szintén érdeklődőket. Előnye, hogy itt a téma iránt érdeklődők fognak véleményt nyilvánítani, így a kapott információ sokkal megbízhatóbb lesz, mint egy hozzá nem értő tollából. A hagyományos sajtóval szemben a linkek segítségével könnyen ugrálhatunk egyik cikkről a másikra, ami hatékony informálódáshoz és információátadást eredményez. Az blog írójának nem kell semmilyen szabályhoz alkalmazkodnia és szabadabban értelmezheti egy adott hírt, vagy információ lényegét az olvasók számára. Ez a műfaj azonban a külföldi viszonylatokhoz képes hazánkban lemaradásban van.

Mi az az RSS feed, és mire jó?
Forrás: plastik.hu
Szerző, dátum: szerző nélkül, 2010. március 7.

A blogolvasás és egyéb fórumok és portálok, weblapok követésének kellemetlensége, hogy minél több van belőle, amit követni szeretnénk, annál fáradtságosabb minden nap meglátogatni őket. Ezt orvosolandó jött létre az RSS feed szolgáltatás, melynek segítségével egy kattintással feliratkozhatunk az adott oldal frissítéseinek „hírlevelére”. Egy feedolvasó segítségével értesülhetünk az adott oldal frissítéseiről, így nem kell folyton figyelni azt. Előnye, hogy azonnal tudjuk, ha valami történt, hátránya a grafikamentes, nyers változata az adott weblap tartalmának.


RSS
Forrás: Wikipédia
Szerző, dátum: szerző nélkül, 2010. március 1.

Egy feed-olvasó program képes ellenőrizni az RSS-t használó weboldalakat, így a felhasználót mentesíti az követni kívánt oldal folyamatos ellenőrzésétől, hogy frissült-e új cikkekkel. Az RSS-t gyakran frissülő szájtok használják, az oldalon megjelenő új tartalom rövid összefoglalójának terjesztésére. A rövid leírások minden eleme egy linket is tartalmaz magára a hivatkozott oldalra.

Az olympus és egyéb RSS hírcsatornák használata Olympus Master 2 vagy újabb szoftver verzióval
Forrás: olyampus.hu
Szerző, dátum: szerző nélkül, dátum nélkül

Az RSS használatához egy úgynevezett hírolvasóra van szükség, ami egy olyan szoftver, amely megkeresi a feed-eket, és lehetővé teszi a hozzáadott új cikkek elolvasását az általunk kiválasztott oldalról. Az RSS jelentésével kapcsolatban viták vannak, a legtöbben azonban a "Really Simple Syndication" rövidítést tekintik helyesnek. Maguk a feed-ek lényegileg csak weboldalak, amelyek speciális olvasó programokkal nyithatóak meg.

Feedek
Forrás: kispad.hu
Szerző, dátum: szerző nélkül, dátum nélkül

A feed egy weboldal üzeneteinek csatornája, ahol ezek az üzenetek jelzik, hogy új tartalom jelent meg az általunk követni kívánt lapon. Használatához fel kell iratkozni az adott feedre, amit a feedolvasótól függetlenül a címsor mellett levő kis feed ikonra kattintva tehetünk meg. Innentől kezdve minden egyes frissítés automatikusan érkezik a hírolvasónkba.

Az egyszemélyes szerkesztőség
Forrás: rabbitblog.hu
Szerző, dátum: Rabbit, 2009. augusztus 8.

A szolgáltatónál blogot írók a médiafelületeikkel csak részben vagy egyáltalán nem, illetve csak „fű alatt” rendelkezhetnek. A hirdetők aktívan érdeklődnek a blogok, mint médiafelületek iránt. Új felületeket keresnek, ahol célzottan érhetik el célcsoportjaikat. A médiatervezők hajlamosak úgy közelíteni a bloggerhez, mintha egy nagyobb médiatulajdonos lenne.

Blogtörténelem
Forrás: magazin.freeblog.hu
Szerző, dátum: doktor, 2006. január 2.

A blogok száma nagyon gyorsan kiugró emelkedést mutatott, 1999-re már akkorára nőtt a webes naplók száma, hogy létre kellett hozni gyűjtőportálokat a könnyebb tájékozódás érdekében. 2003-ra már több, mint 4 millió blog üzemelt világszerte, 2004-re számuk már elérte a 10 milliót.

A blogolás elősegítheti az előremenetelt?
Forrás: magazin.freeblog.hu
Szerző/dátum: doktor, 2006. január 2.

A webes naplóírás alkalom adtán akár az ember munkahelyi megítélését is befolyásolhatja (blogjának tartalma). Az internetes jelenlét ma már a személyes karriermenedzsment egyik legfontosabb eleme és az állásszerzés céljából fontos, hogy webes portfoliót, blogot, vagy egyéb internetes profilt készítsünk magunkról, azonban arra nagyon oda kell odafigyelnünk, hogy weboldalunk professzionalitást sugározzon, blogunk tartalma pedig intelligenciáról és igényességről árulkodjon, különben ellenkező hatást fogunk elérni.

A blog terjedése
Forrás: hazidolgozat.freeblog.hu
Szerző, dátum: Adaren, 2005. május 20.

A blog terjedésébe nagy szerepet játszik, hogy az internet már szinte minden háztartásban megtalálható, hiszen számítógép nélkül már lassan elképzelhetetlenné válik az életünk. Kell a tanuláshoz és a munkához is egyaránt. A blogok igényes megjelenése, könnyű kezelhetősége és a saját véleményünk másokkal való megosztása könnyen elcsábíthat minket a regisztrációra.

Kik blogolnak?
Forrás: hazidolgozat.freeblog.hu
Szerző, dátum: Adaren, 2005. május 20.

Blogolni bárki blogolhat csak internetkapcsolat kell hozzá és a blog létrehozás és máris elkezdhetjük az első bejegyzésünk begépelését. Nincs életkorhoz, nemhez vagy felfogáshoz kötve, bármilyen témában vezethetünk webes naplót. A saját kreativitásunk szabhat csak határt naplónk tartalmának és kinézetének.

Mire jó is ez a blog
Forrás: hazidolgozat.freeblog.hu
Szerző, dátum: Adaren, 2005. május 19.

A fő szempont itt a szabadság. Saját blogunkban írhatunk életünkről, örömünkről, bánatunkról, de akár fiktív történetekkel kipróbálhatjuk írói képességeinket is, vagy akár ajánlhatunk (pl. könyv, zene, esemény stb.) is.

A blog és a média
Forrás: hazidolgozat.freeblog.hu
Szerző, dátum: Adaren, 2005. május 19.

A blog a média két vezető ága, a televízió és a sajtó között helyezkedik el. Harmadikként az előző kettőnek ötvözeteként az internetet tekinthetjük. A blog gyorsaságával, könnyen kezelhetőségével jelentős szerepet játszhat a médiában, hiszen középpontjában a véleménynyilvánítás áll. Ezen felül akár reklám célokra is használható, amit mi sem mutat jobban, mint a nagy televíziók és újságok is indítottak már és tartanak fenn blogszervereket.

Egy blog felépítése
Forrás: hazidolgozat.freeblog.hu
Szerző, dátum: Adaren, 2005. május 18.

Egy blogbejegyzés három fő részből áll: a fejléc, melyben a cím és a rövid tartalom található, a törsz, melyben maga a szöveg és az egyéb tartalmak (pl. kép, videó, zene stb.) foglalnak helyet, valamint a kiegészítő hasáb, melybe a kiegészítő adatokat és információkat raktározhatjuk el.

A blog kialakulása
Forrás: hazidolgozat.freeblog.hu
Szerző, dátum: Adaren, 2005. május 15.

A blog kialakulásának alapja az internet megjelenése, amit az ingyenes és olcsó tárhelyek követtek. Ezzel lehetővé vált a magánszemélyek számára is az interneten való megjelenés. A technikai vívmányok és az egyre gyorsuló internetkapcsolat segítségével pedig már felvehetjük a kapcsolatot az egész világgal, hiszen a mikrofon és a webkamera megjelenése sok lehetőség hozott magával.

A blog, mint fogalom
Forrás: hazidolgozat.freeblog.hu
Szerző, dátum: Adaren, 2005. május 15.

A blog a média egyik legvirágzóbb válfajává nőtte ki magát és ezt azzal érdemelte ki, hogy lehetővé teszi bárki számára az egyéni véleménynyilvánítást, illetve egyéni értékeinek közzétételét az interneten.

Készítették: Kecskés Mónika és Szakács Krisztina

2 megjegyzés: