Öt amerikai városban már elindult a Facebook közösségi szájt legújabb kísérlete a Facebook Deals, ezzel is eggyel több felhasználói területet lefedve.
A cég tavaly novemberben jelentette be a Dealst, amellyel a legnépszerűbb csoportos kedvezményekre szakosodott cég, a Groupon sikerét szeretné ellopni.
Azonban a Facebook feltétlen előnye a versenytársakkal szemben, hogy a szájtba integrált szolgáltatáshoz nem kell külön máshol még regisztrálni, hanem a 600 millió Facebook felhasználó egyszerűen és hatékonyan oszthatja meg egymással, milyen kedvezményt vesz éppen igénybe.
Egy kis Groupon történet
Így hát nem maradt más hátra a Facebook elindította a Deals-t.
Egy kis Groupon történet
A közösségi vásárlós szájt arra a kereskedelemben ismert elvre épül, hogy minél többet veszel valamiből, annál nagyobb kedvezményt kapsz. A szájtot Andrew Mason alapította 2008-ban, Groupon név a group (csoport) és a coupon (kupon) összevonásából ered. A Groupon naponta egy terméket vagy szolgáltatást kínál kedvezményes áron. A kedvezmények akkor használhatók fel, ha összegyűlik az előre meghatározott számú vásárló. Az agresszív és a részt vevő cégek által egyre gyakrabban kritizált üzleti modell lényege, hogy a Groupon megkapja a fogyasztó által kifizetett kedvezményes összeg felét – ha egy vacsora 100 dollárba kerül, és azt az étterem 50 dollárért ajánlja, a bevételből 25 dollár az övé, a többi a Grouponé. A vállalkozás 2008-as indulása óta 35 millió regisztrált tagot gyűjtött össze, Amerikában több mint 150, Európában 100 városban kínál kedvezményeket és 2010-ben már 760 millió dolláros bevételt termelt.
Az utóbb 15 milliárdosra becsült céget a látványos siker láttán több netes nagyhatalom is kinézte magának: állítólag maga a Facebook is fontolgatta a felvásárlását, 2010-ben a Yahoo 3 milliárd, kicsit később a Google 6 milliárd dollárt ajánlott érte. Ez lett volna a Google történetének legnagyobb üzletszerzeménye, de a Groupon minden vételi ajánlatra nemet mondott, és a legújabb pletykák szerint a tőzsdére készül.
Így hát nem maradt más hátra a Facebook elindította a Deals-t.
A közösségi vásárlás
A közösségi vásárlás lényege, hogy különböző szolgáltatócégektől, leginkább éttermektől, fitnessz- és wellnesskluboktól, kozmetikai szalonoktól nagy, rendszerint ötven százaléknál is nagyobb kedvezményt alkudnak ki annak fejében, hogy ezért egy bizonyos előre megállapított számú vevőt juttatnak az étterembe, boltba, klubba.
A tranzakció kuponokkal folyik: a vevő addig nem vásárolhat, amíg a minimális vásárlószám össze nem jön, azaz el nem érik az úgynevezett fordulópontot (tipping point). Ezután a vevők kifizetik a kedvezményes árat, amiről igazolást kapnak. Ez a kinyomtatott kupon feljogosítja őt, hogy egy meghatározott időn belül (pár hónaptól akár egy évig) igénybe vegye a kedvezményes szolgáltatást. A fizetés több módon történhet, ez az adott oldaltól függ. Valahol például a kártyaszámot kell megadni és levonják az összeget, ha összejön a kedvezmény, de lehet Pay Pallel is lehet fizetni, és átutalással is kiegyenlíthető a számla.
Az értesítések az ajánlatokról is különböző módon történnek. Mivel internetes közösségi oldalakról van szó, majdnem mindegyik fent van Facebookon és Twitteren, így a felhasználók onnan értesülhetnek az újabb ajánlatokról. Néhány szájt emailben is küld értesítést a regisztráltaknak. Az oldalak egy része heti két-három ajánlattal áll elő, de a legtöbbjük már napi ajánlatot ad.
Credits
A Deals az együttes fogyasztásra helyezi a hangsúlyt, például koncertekre és eseményekre kínál majd csoportos kedvezményeket. Az viszont még a Deals elindulásánál is fontosabb hírnek tűnik, hogy a csoportos vásárlás lesz az első olyan kísérlet a Facebook történetében, ahol a szájt online fizetési rendszerében, a Credits-ben valós pénzért valós árukhoz és szolgáltatásokhoz lehet majd hozzájutni. Hiszen eddig a 2009-ben indult Credits-ben, a Facebook mikrofizetős rendszerében csak virtuális javakat lehet vásárolni. Azonban az alapító Mark Zuckerbergnek komolyabb tervei vannak a Credits-el, amelyet idővel igyekszik teljes értékű online micropayment rendszerré fejleszteni.
Másolás
Ugyanúgy, ahogy a Google igyekszik minden területet ellopni a Microsoft-tól, úgy a Facebook is másolgat más szolgáltatásokat, hogy minden stratégiai területen jelen legyen:
Credits a PayPal és a többi mikrofizetős szolgáltatás mintájára jött létre, a Titan levelezőrendszer az emailt és az azonnali üzenetküldést igyekszik a szájtba integrálni, a mobilos bejelentkezésre használt Places a Foursquare-t másolja, a nemrég a T-Mobile-lal közösen bevezetett Bobsled pedig a Skype-ot másolja.
A közösségi vásárlási modell lemásolása azonban nemcsak a Facebook privilégiuma, a Google is elindította saját Groupon-klónját, az Offers bétát, és Magyarországon is megjelentek hasonló szájtok: Bónusz Brigád, Tsoonami, Kupon Világ, Veddvelem, Citybrands, Napi Tipp, Kupontár, BP Wow, DreamDeal.
Források: A Send lesz sz új Like? (a cím megtévestő, engem is megtévesztett, a cikk nagyrésze a Facebook új közösségi szolgáltatásáról szól), Közösségi vásárlós oldalt indít a Google, Magyarországra készül a Groupon, Elárasztották a netet a közösségi vásárlói szájtok.
Források: A Send lesz sz új Like? (a cím megtévestő, engem is megtévesztett, a cikk nagyrésze a Facebook új közösségi szolgáltatásáról szól), Közösségi vásárlós oldalt indít a Google, Magyarországra készül a Groupon, Elárasztották a netet a közösségi vásárlói szájtok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése