inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2011. április 12., kedd

Az élet cd nélkül

Hozzászokhattunk már a zeneipar agóniájáról szóló hírekhez, most épp a cd jövője miatt aggódhatunk, ugyanis a Strategy Analytics elemzése szerint 2012-ben a fizikai hordozók eladásai tovább zuhannak, míg a digitális letöltések piaca – igaz, lassabban a vártnál – növekszik, így előreláthatólag – most először – az utóbbiból származó bevétel lesz nagyobb.


Cd történelem

A fényes lemezek több mint 30 éve vannak velünk, a Sony már az 1970-es évek közepén kísérletezett a lézerdiszk technológia továbbfejlesztésével, majd 1979-ben a Philiphs mutatta be prototípusát egy brüsszeli konferencián. A tömeggyártás 1982-ben indult, a Sony is ekkor jelentkezett az első kereskedelmi forgalomba kerülő cd lejátszóval, a CDP-101-gyel. Az új technika kezdetben audiofil körökben és a komolyzene hívei közt terjedt el, majd némi árcsökkenés után megjelent szinte minden háztartásban, sokáig háttérbe szorítva az összes többi hordozót. 1988-ban már 400 millió cd-t gyártottak világszerte, a milliós eladási határt először a Dire Straits lépte át, Brothers in Arms című 1985-ös lemezével.

Zene felhőben

A cd számos olyan kényelmi funkcióval rendelkezik, amellyel analóg elődei nem: könnyű a saját lejátszási listák összeállítása, gyorsabb a dalok közti navigáció. Azonban a 2000-es évek elején, az mp3 és más tömörített (majd később a tömörítetlen) digitális fájlok térhódításával az eladások drasztikusan zuhanni kezdtek, az emberek zenehallgatási szokásai átalakultak, a mobil eszközök elterjedésével a vásárlás terén sokkal nagyobb rugalmasságot és zenegyűjteményük azonnali elérését várják el. Utóbbit célozza például az Amazon napokban indult új szolgáltatása, az Amazon Cloud Drive is, melynek segítségével egy felhőbe költöztethetjük – majd onnan az épp kezünk ügyében lévő eszközzel elérhetjük multimédiás tartalmainkat.

A cd történelem?

Kérdés tehát, hogy kinek és miért van továbbra is szüksége a cd-re. A Warner volt technikai vezetője, Ethan Kaplan szerint a kiadók szent tehénként kezelik, amely a dicső múltra emlékezteti őket. Death to the Shiny Disc című blogbejegyzésében azt fejtegeti, hogy itt lenne az ideje „megölni” a rengeteg pénzt felemésztő, de egyre inkább eladhatatlan formátumot, a pénzt pedig inkább fejlesztésre fordítani. Bármit hoz is a jövő, a cd biztosan nem tűnik el nyomtalanul, és talán tíz év múlva – ahogy napjainkban a kazetta és a vinyl – újjászületik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése