inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2011. március 21., hétfő

Új generációs technológia a magyar IMAX moziban

Magyarország jelenleg egyetlen IMAX mozija idén márciusban két hétre zárta be kapuit, hogy beszereljék új vetítőgépet. Habár egyeduralkodó Budapesten és az országban is, de halad a korral: új vetítőgépe digitális. Alábbi összefoglaló cikkemet Dojcsák Dániel hwsw.hu-n a napokban megjelent hasonló témájú írása ihlette.



A kanadai fejlesztésű rendszer 2008 óta kínál digitális alternatívát a régi 70mm-es (analóg) vetítőgépek helyett. Magyarországon épp ebben az évben nyílt meg az első (és ezidáig egyetlen) ilyen típusú mozi a Kerepesi úti Ügető helyére épült Aréna Pláza bevásárlóközpontban. Mivel maga a pláza az országban egyedülálló hatalmas méreteivel, így adta magát, hogy legnagyobb termét is monumentális méretűre építsék. Az IMAX technológia lényege 70 milliméteres filmes technológia melyhez 24x18 méteres hatalmas vászon társul. Dojcsák Dániel hwsw.hu-n megjelent februári cikke már részletesen taglalta, hogy az IMAX Digital mennyiben fogja megváltoztatni moziélményünket a korábbi technológiához képest.

Maguk az analóg vetítők több tonnás súlyúak. De az általuk vetített kópiák sem könnyű és olcsó darabok. A 3D-s filmek két 1,5-2 méter átmérőjű és kb. 100 kilós tekercsen jutnak el az IMAX mozikba. Ezért csak hidraulikus emelővel mozgathatóak a vetítő és a tárolószekrények között, ellentétben a hagyományos mozitekercsekkel, melyeket egy mozigépész kézzel tudott cserélgetni film közben. Itt a gyártás kópiánként 7,5 millió forintba kerül (ez okozza, hogy hazánkban néha kis késéssel jelennek meg az IMAX filmek). Egyébként egy hagyományos mozifilmnél a normál, 35 mm-es kópia előállítási költsége néhány százezer forint körül mozog, digitális többszörözése pedig még ennél is olcsóbb.

Pro és kontra
Örökös dilemma az analógról digitális technológiára való váltás, hiszen analóg módszerrel többnyire jobb minőséget lehet produkálni, mint (korlátozott felbontású) digitális társával. A digitális kép a hwsw cikk szerint gyakran a kép szélén pixeles, láthatóan szálkás. Azonban észlelhető fejlődés van a hangrendszerben, ahol a jobb térhatás elérésére egy lézeres irányító berendezést fejlesztettek.

A korábbi két 15 KW teljesítményű projektorizzó helyett csak 6 KW-os lámpák kerültek a vetítőbe, a kép mégis láthatóan fényesebb és kontrasztosabb. A régi izzók alkalmasak voltak az óriási vászon bevilágítására, de élettartamuk alatt egyre inkább romlott a fényerejük, 2010-re már csak a 2008-as teljesítmény felét(!) tudták nyújtani. Az új LED-alapú világítási rendszer viszont alacsonyabb fogyasztás mellett is fényesebben világít.
Ennek az új technológiának már nem is kell a korábbi komoly vízhűtés, így nem kell majd nyáron is télikabátban mennünk az Arena Plázába - ugyanis korábban ritkán volt 20 foknál melegebb a nézőtéren.
Pozitívum továbbá, hogy a korszerűbb technológiának köszönhetően az IMAX Budapest költségei csökkenni fognak filmenként, így valószínűleg több filmet fog tudni bemutatni az Cinema City Arenában. A következő bekezdésben kap szerepet egy másik jelentős újdonság: a rendszer internetre való csatlakoztatásának lehetősége.

Online mozizás legálisan
A hagyományos mozifilmek pár éve nálunk is interneten keresztül érkeznek a mozikba. Ez úgy néz ki, hogy a forgalmazótó FTP-jéről töltik le a magyar mozik a premier előtt az új filmeket.
Ma már annak sincs technikai akadálya, hogy élőben sugárzott mozifilmek, közvetítések valós időben, streamelve legyenek megjelenítve a mozikban.
Erre még ugyan várni kell az IMAX esetében ugyanis a cikk szerint: 300 mbps adatátviteli sebességre volna szükség hozzá. A jövőben számíthatunk az IMAX moziknál is rá, hogy a mozi nem kópiákat, hanem csak jogosultságot vásárol a forgalmazótól, hogy streamelhesse a filmet adott ideig (egy egész estés film mérete körülbelül 200 Gigabájt).

A világ összes IMAX Digital rendszere egy közös hálózatba van kötve. A magyarországi új vetítőgép is össze van kapcsolva a kanadai IMAX központtal, így minden nap rutinszerűen ellenőrzi a rendszer a világ összes digitális vetítőgépe mellett a budapesti moziét is és ha valamilyen hibát észlelne: a központból távoli segítséggel orvosolják szakemberek - ezzel elméletileg minden fennakadás javítható még a látogatók délelőtt 10 órási érkezése előtt.


Hála az újításnak hamarosan ugyanazért a jegyárért sokkal több filmet élvezhetnek majd az IMAX 3D élményre vágyók Magyarországon is... (amennyiben nem zavarja őket a pixelesedés)






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése