inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2011. március 8., kedd

Lehúzta a rolót az utolsó online zenebolt

A címhez rögtön hozzá is tenném, hogy a dolog Magyarországot érinti, hiszen internetes zeneáruházból többet is találni a nemzetközi porondon. Elég csak az Apple boltját megemlíteni, az iTunest, de a felröppenő hírek szerint hamarosan a Google is zeneboltot nyit majd, a szolgáltatás neve nemes egyszerűséggel Google Music lesz.



Az a bizonyos címben említett „utolsó online zenebolt” a Songo, mely 2006-os indulása után most végleg megszűnteti tevékenységét, a hivatalos dátum szerint idén március 31-én.
A Songót az Econet.hu Nyrt. működtette, és az Origo>playbezárása után az egyetlen olyan internetes zeneáruház volt a hazai piacon, amely nemzetközi kiadók dalait is kínálatára tűzte. Most már ez sem maradt…
Érdekes adat, hogy a Songo kínálatában 1,1 millió dal szerepelt, de ennek mindössze 10 %-át vásárolták meg.

(Az igazsághoz azért az is hozzá tartozik, hogy egy internetes zeneáruháza azért marad az országnak, ez pedig a dalok.hu, de ez kizárólag magyar előadók számait kínálja. A dalok.hu a Songóhoz hasonlóan 2006-ban indult, elindítója a Magyar Élőzene Művészeti Kht.)

A két, immár zárt kapukkal rendelkező zenebolt – Songo és Origo>play – között két hasonlóságot fedezhetünk fel: mindkettő DRM-mel ellátott dalokat kínált, és mindkét oldal üzemeltetéséért az eMusic Kft. volt a felelős.

A csőd okai 

A Songo – és persze az Origo is – halálát jelentős mértékben a DRM-nek köszönheti (erről itt olvashattok részletesebben), aminek hála a zeneszámok egyrészt nem játszhatók le minden hordozón, másrészt drágábbak is.
A Songo átlag 200 forintért árulta dalait, ami meglehetősen sok, tekintve, hogy pl. a YouTubról ingyen letölthetjük a nekünk tetsző számokat.

Horváth Szabolcs (az eMusic Kft. ügyvezető igazgatója) szerint ahhoz, hogy a zenebolt életben maradhasson, és sikeresen működhessen, nem szabadott volna 10 forintnál többet elkérni a zeneszámok darabjaiért. Erre a finoman szólva is drasztikus árcsökkentésre azonban a kiadók nem voltak hajlandók, ami a Songo vesztét okozta.


Zeneboltok a nemzetközi porondon
 
Nemzetközi viszonylatban azonban találunk több – egyelőre még működő – online zeneboltot, melyek közül talán a legsikeresebbel és legismertebbel az Apple büszkélkedhet. A cég 2003-ban indította el internetes zeneáruházát, teljes nevén az iTunes Music Store-t, ami úgy tűnik, egyelőre sikeres. Sikerét többek között annak köszönheti, hogy bár kezdetben az Apple is ragaszkodott a másolásvédelemhez, 2009-ben mégis eltörölték a zeneáruház teljes gyűjteményéről. 

Az Apple után hamarosan jelentkeztek a riválisok is, így pl. a Microsoft is indított online zeneboltot, igaz, az Apple sikereit nem tudta felülmúlni, még csak megközelíteni sem.
Hamarosan azonban a másik rivális, a Google is megindítja hasonló jellegű szolgáltatását, a Google Musicot, feltéve persze, ha a híresztelések igaznak bizonyulnak.

Bár az iTunes egyelőre még él és virul, Horváth Szabolcs szerint nem is olyan sokára eljön az ingyenes zene korszaka, ahol a zenekaroknak be kell érniük a koncertekből és kiegészítőkből származó bevételekkel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése