inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2011. március 16., szerda

A Google Crisis Respond. Web 2.0 és a környezeti katasztrófák


Az internet elődjét az ARPA-netet eredetileg atomtámadás utáni kommunikációra tervezték. Egy olyan decentralizált számítógépes hálózat volt, ami több elemének a megsemmisülése esetén is működőképes marad. Ezt a jó tulajdonságot részben az internet is örökölte. A Japán szökőár után, bár túlterhelődött a mobil szolgáltatás és a telefonvonalak, is süketek voltak, az internet továbbra is működött. Amikor teljes a káosz, az internet nyújtotta információs szolgáltatások nagyon hasznosak lehetnek.



Hívd a Google-t a bajban

A Google Crisis Respond Tartalmazza a katasztrófával kapcsolatos híreket. Az óvóhelyek elérhetőségét, a hivatalos szervek közleményeit, és fórumot is biztosít. Azonnal adakozhatunk a túlélőknek és a nemzetközi segélyszervezeteknek, akik a mentésben részt vesznek.A Google rendszer egy információs szolgáltatás, ami katasztrófa helyzetekben segíti a túlélőket, hogy megtalálják eltűnt szeretteiket, vagy hírt adjanak magukról. vészhelyzeti információ szolgáltatási projectjét a 2005-ös Katrina Hurikán után indította, amikor New Orleans nagy része víz alá került, és a kormány képtelen volt időben reagálni. A project már bizonyított a haiti és a venezuelai földrengésben is és a Deepwaterhorizon olajkatasztrófánál a Mexikói öbölben. Most a Japán földrengés és szökőár után láthatjuk a rendszert működés közben. Vasárnap hajnalban több mint 81 ezer angol és japán nyelvű üzenet érkezett a Google emberkereső szolgáltatására olyanoktól, akik a földrengést követően eltűnt barátaikat és családtagjaikat keresték. Nem csoda, a nagy érdeklődés mivel a szökőár egész városokat mosott el, az eltűntek száma meghaladja a tízezret. Japán az egyik legfejlettebb katasztrófa előre jelző rendszerével rendelkezik. Ez a rendszer katasztrófa esetén például SMS-ben figyelmeztet a veszélyre, de ilyen erejű természeti csapásra még ők sem számítottak. A nemzetközi és a Japán Vöröskereszt is hasonló információs oldalakat hozott létre. Azokon a helyeken ahol nincsen internet, önkéntesek lefotózzák az menedékhelyeken kirakott faliújságokat, amiken az emberek a szeretteiket keresik, majd azt feltöltik az internetre.


Opensource megközelítés


Az Ushahidi egy másik irányból közelíti meg a kérdést, közösségekre építve ahol az emberek saját céljaikra vehetik igénybe a térinformatikai szolgáltatásokat. A 2007-es Kenyai lázongások alatt készítették, azért hogy az emberek megoszthassák egymással mi és hol történik. A ushahidi szó azt jelenti kenyaiul szemtanú. Mindezt térképekkel és grafikus ábrázolással támogatva. Azóta a rendszer jól tejesített, Kongói polgárháborúban, A Gázai konfliktusban, az indiai választásoknál, a haiti földrengésben és az orosz erdőtüzekben is. A térképek specializálhatóak igény szerint. A nagyobb mobilitás miatt, írhatunk SMS-ben, MMS-ben és számítógéppel is. A másik jó példa ugyanerre a kezdeményezésre az Esri.com



Segítség a világ bármely pontjáról


Egy egy nagyobb katasztrófánál, sokan szeretnének segíteni. A internet és a közösségi hálók segítségével rengetegen tehetnek valamit távolságtól függetlenül. Jó példa erre, a mostani japán földrengés. Az Apple, a Google, a Facebook és a Twitter digitális adakozásra szólítják fel az internetezőket.Az Apple egy olyan iTunes alkalmazást készített, amelynek segítségével a regisztrált felhasználók mindössze egyetlen adományozhatnak az Amerikai Vöröskeresztnek.A Twitteren a közösségi oldalon megosztott szolgáltatások egyike pedig lehetővé teszi, hogy a felhasználók szöveges üzenetek révén adakozzanak a Vöröskeresztnek. A Facebook Causes néven indított kampányt, amely az eredetileg kitűzött 25 ezer dollár (4,8 millió forint) helyett, rövid időn belül 75 ezer dollárnyi (14,6 millió forint) segélyt gyűjtött össze, A Farmville-ben pedig külön mini alkalmazással lehet adakozni.


Web 2.0 katasztrófák

Összességében elmondható, hogy az információs technológiák nemcsak mindennapi életünket formálták át. Ezek a web kettes szolgáltatások nagyban segíthetik a mentő csapatokat és túlélőket. Amikor nagy szükség van gyors cselekvésre és pontos információkra. A jól működő információs szolgáltatások rengeteg életet menthetnek meg. Az internet pedig közel hozza a világ távoli pontjait, a közösségi oldalak felhasználói értesülhetnek a katasztrófákról és segíttetik a rászorulókat.




http://hirszerzo.hu/kulfold/20110314_online_internet_japan

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése