Kétségtelenül az Apple a mobilplatformok legmeghatározóbb arca, amit a legfrissebb hírek szerint még jobban nyomatékosítani szeretne. Hogy megszilárdítsa hatalmát és konkurenseit a földbe tiporja, kijelentette részesedés iránti igényét a platformon keletkező bevételekből. Az Apple szemérmesen mindössze 30%-os részesedésre feni a fogát az AppStore-ból letöltött alkalmazások előfizetési díjaiból.
Az Apple bekeményít
Elsődleges célja az Apple-nek, hogy versenytársait ellehetetlenítse, illetve nem utolsó sorban bevételeinek további növelése. További követelése a 30%-on felül, hogy a tartalomtulajdonosok építsék be alkalmazásaikba az iTunest közbeiktató „egykattintásos” előfizetés lehetőségét, amennyiben az alkalmazásaikban előfizetői tartalmat terjesztenek. Az Apple továbbá kikötötte azt is, hogy a kiadóknak lehetőségük van előfizetéseiket más felületeken is eladni, amiből természetesen az Apple egy fityinget sem lát, de az alkalmazáson belül legalább olyan jó árat kell kínálniuk. Ha ezt a kiadók nem teljesítik, akkor mehetnek Isten hírével.
Elsődleges célja az Apple-nek, hogy versenytársait ellehetetlenítse, illetve nem utolsó sorban bevételeinek további növelése. További követelése a 30%-on felül, hogy a tartalomtulajdonosok építsék be alkalmazásaikba az iTunest közbeiktató „egykattintásos” előfizetés lehetőségét, amennyiben az alkalmazásaikban előfizetői tartalmat terjesztenek. Az Apple továbbá kikötötte azt is, hogy a kiadóknak lehetőségük van előfizetéseiket más felületeken is eladni, amiből természetesen az Apple egy fityinget sem lát, de az alkalmazáson belül legalább olyan jó árat kell kínálniuk. Ha ezt a kiadók nem teljesítik, akkor mehetnek Isten hírével.
A képlet nagyon egyszerű: a kiadóknak bele kell nyugodniuk, hogy amennyiben tartalmukat csak előfizetési díj ellenében szeretnék az „iTulajdonosknak” eladni, akkor az ebből befolyó nyereségük 30%-ra az Apple kíméletlenül lecsap. Ennek persze van egy apró feltétele: a felhasználóknak az alkalmazásokon keresztül kell előfizetniük. Természetesen efelől semmi kétség, hiszen a vásárolt tartalmat is ott akarja majd fogyasztani a felhasználó, mindamellett, hogy az iTunes egy jól bejáratott és ismert fizetési csatorna, ezért az Apple-nek nincs miért aggódnia.
Nem olyan nyereséges, de muszáj
Nem olyan nyereséges, de muszáj
Az Apple 2010-ben az iTuneson eladott zenékkel, egyéb alkalmazásokkal és iPod kiegészítőkkel együtt összesen 5,2 dollárt zsebelt be. Ebből az App Store bevételei 1,8-2 millió dollárt tesznek ki, ami az Apple teljes bevételeinek 3%-nál is kevesebb. Ebből jól látható, hogy nem ebből fog a vállalat igazán nagyot szakítani, de arra pont elég, hogy a konkurenseit kiiktassa.
Az új szabályok bevezetése érthető, hiszen tucatjával jelennek meg az Apple-t fenyegető androidos és egyéb táblagépek. A szabályok értelmében a kiadók más platformokon nem tarthatnak olcsó és bevezető akciókat, ellenkező esetben elbúcsúzhatnak az iPades bevételeiktől. Ez elég kemény szankció a kiadók számára, tekintve, hogy egyelőre az Apple uralja a piac 70-80%-át. Ezáltal a versenytársak nyakig vannak a bajban, mert nem tudnak az iPadéhoz hasonló prémiumszolgáltatásokkal előrukkolni.
Az Apple újabb trükkel hálózza be felhasználóit, mégpedig az előfizetésekkel. Ezzel egyszerre két legyet csaphat, hiszen a felhasználó számára nehezebbé válik a váltás, és az egyszeri vásárlásokról áttereli őket az akár egy évre szóló előfizetésre is. Amit kínál: több prémiumtartalom, garantáltan legalacsonyabb ár (erre azért kíváncsi lennék), illetve adataik védelme. A fentieknek az egyetlen kockázata a tartalmak árazása. Az Apple azonban szokásához híven szépen kiemeli, hogy drága-drága, de megéri, hiszen prémiumszolgáltatásról van szó és mégiscsak Apple.
És a konkurencia?!
És a konkurencia?!
A Google One Pass néven egy hasonló rendszer terveit hozta nyilvánosságra, természetesen az Apple árainak töredékéért. A Google az előfizetési bevételeknek mindössze 10%-ra tart igényt, melynek ellenében egy olyan rendszert kapcsol a felhasználók fiókjához, melynek segítségével egyetlen felületen tudják kézben tartani előfizetéseiket, amiket a Google Ceck Out kezel. Tartalmaikat bárhonnan elérhetik, legyen az táblagép, web vagy mobiltelefon. Miközben az Apple már a „kapuban” elkéri a díjat a felhasználóktól, a Google a számlázási rendszer működtetéséért kérné el a maga 10%-át, magától a felhasználótól.
Menni vagy nem menni, ez itt a kérdés...
Menni vagy nem menni, ez itt a kérdés...
Az Apple újonnan bevezetett szabályain többen felháborodtak és a kivonulással fenyegetőznek, de vannak, akik belementek az üzletbe (Elle, Popular Science stb.), mert úgy gondolják, hogy még így is megéri jelen lenni a piacon. A versenyhatóság is utánanéz az ügynek, hiszen nem túl fair kikötni, hogy máshol nem lehet olcsóbban adni ugyanazt a terméket. A versenyhatóság szerint az Apple ráerőlteti a tőle független cégekre az új előfizetési megoldását, és bár nem gátolja a szolgáltatók más előfizetési módszerrel való próbálkozását, de olyan feltételeket szab, melyek előnytelenné teheti azokat. Bár a vizsgálódás még csak gyerekcipőben jár a cég ellen, de az elemzést követően hivatalos vizsgálat, és akár eljárás is indulhat az Apple ellen.
(A választott cikk: Az Apple visszautasíthatatlan ajánlata)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése